حجت الاسلام فلاح شیروانی مطرح كرد؛
آیت الله خامنه ای در نوشته هایش یک اسلام با طراوت ارائه کرده است
به گزارش قائم، یک استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن یک اسلام با طراوت را ارائه کرده که سوگیری راهبردی دارد.
به گزارش قائم به نقل از مهر، هفتمین نشست از سلسله نشست های «صد کتاب ماندگار قرن»، با بررسی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» نوشته آیت الله سیدعلی حسینی خامنه ای با حضور حجت الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، علی اکبر اشعری رئیس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امین عارف نیا معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، صادق ملکی صادق ملکی معاون فرهنگی مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، معاونان و مدیران این سازمان و تعدادی از پژوهشگران و علاقمندان اجرا شد.
بیان طرح زبان سیاسی اسلام در قالب مفاهیم اصیل اسلامی
در این جلسه حجت الاسلام لک زایی اظهار داشت: اگر کسی بدنبال تدبر و تفسیر قرآن است، اگر کسی بدنبال مباحث جامعه شناسی و بطور خاص جامعه شناسی سیاسی در قرآن است و می خواهد روابط میان قدرت اجتماعی و قدرت سیاسی، روابط میان شهروندان و دولت را از نظر قرآن مورد بررسی قرار بدهد، اگر کسی بدنبال کشف رویکرد تربیتی اخلاقی و روان شناسی قرآن کریم است، اگر کسی بدنبال رویکرد تاریخی شامل فلسفه تاریخ و علم تاریخ در قرآن کریم است، اگر کسی بدنبال کشف رویکرد راهبردی اسلام در قرآن کریم است، اگر کسی بدنبال رویکرد لطمه شناسی تبلیغ دینی و منبر است، تمام این مباحث بصورت پژوهشی در این کتاب آمده است.
وی با اشاره به صحبت برنارد لوئیس در کتاب زبان سیاسی اسلام که معتقد می باشد زبان سیاسی اسلام توسط مدرنیته در هم کوبیده شده و مسلمان ها امروز وقتی می خواهند افکار سیاسی خودرا بیان کنند، ناگزیرند از ادبیات و زبان سیاسی مدرنیته استفاده نمایند و مادامی که مسلمانان از زبان و ادبیات مدرنیته استفاده می نمایند، نمی توانند اندیشه سیاسی اسلام را به شکل اصیل خود عرضه کنند و خروجی این نوع اندیشه نگاهی مدرن خواهد داشت، اضافه کرد: یکی از کارهای مهمی که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» انجام شده این است که زبان سیاسی اسلام را نه در قالب مفاهیم مدرن بلکه در قالب مفاهیم و واژه های اصیل اسلامی بیان می کند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلام در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اگر ما دنبال یک زبان سیاسی اسلامی هستیم که مقهور مفاهیم و واژه های مدرن نباشد یعنی تلاش نکنیم آن چه را که دیگران گفتند، ما به نحوی آنرا به اسلام بچسبانیم و اسلامیزه نماییم، این کتاب الگوی خوبی است. من گمان می کنم بین اسلام شناسی موجود در جامعه نخبگانی ما نه جامعه عمومی با اسلام شناسی رهبر انقلاب همچنان فاصله وجود دارد. در اسلام شناسی رهبری هم اسلام شناسی متحجر نقد شده هم اسلام شناسی های غیر سیستمی و سایر اسلام شناسی ها و امیدواریم یک روز جامعه نخبگانی ما به این اثر توجه کند و اسلام را از زاویه نگاه این کتاب مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.
آیت الله خامنه ای یک اسلام با طراوت ارائه کرده است
حجت الاسلام فلاح شیروانی از سخنرانان دیگر این جلسه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در حوزه تمدن غرب تحلیلی دارند و آن تحلیل این است که عقلانیتی که پشت تمدن غرب است و آنرا شکل داده حائز دو نکته است؛ یکی این که این عقلانیتی مادی و اشتباه است و اندیشه اسلامی با این عقلانیت زاویه معنادار دارد. این عقلانیت با وجود این که نشان میدهد ماورا ماده را می فهمد اما نسبت به حقیقت تابناک عالم خداوند متعال بی مهر است. و این که با وجود ادعای انسان گرایی و کرامت گرای انسان به تحقیر انسان می پردازد و تمام حیات و هویت بشر را سلب می کند و آنرا به بی وزنی و بی عمقی می کشاند. نکته دیگر این که این عقلانیت گرفتار رکود شده است. مقام معظم رهبری می گویند آن مکتبی که پشت این تمدن بوده زمین خورده است. ایشان تحلیل پایه و با کادر بزرگ افق تمدنی نگاه کرده اند که یک تمدن توقف کرده چون عقلانیتش توقف کرده است.
وی افزود: مردم مسلمان ایران یک انتخاب بزرگ کردند و چند سده از آن می گذرد؛ انتخابی ایرانی؛ که آن، انتخاب مکتب توحیدی انسان گرای اسلام است. گو اینکه انتخاب تشیع هم به سیاق عقل ورزی های هویت ایرانی انجام شده است. ایرانی که مهد حکمت است به شدت به عقلانیت قدسی گرایش دارد. مردم ایران یک انتخاب بزرگ و عمیق دارند؛ مردم ایران از انتخاب اسلام و تشیع بر نخواهند گشت. مسئله نوشته شدن کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مصادف شد با جریان غرب زدگی و تحمیل هویت بیگانه به ایرانیان؛ هرچند انقلاب ۵۷ نشان داد که مردم این را پس زدند.
در پایان این جلسه حجت الاسلام فلاح شیروانی اضافه کرد: تمام این ها برای متفکری معطوف به عینیت، همچون مقام معظم رهبری زمینه ای را فراهم نمود. ایشان در این حوزه، این اثر را خلق می کنند. ایشان این صحبت ها را در معرض ذهن عمومی مطرح می کند و منعی احساس نمی کنند و این مساله جای مطالعه دارد. یعنی کسانی که آنجا نشستند مردم عمومی هستند. کم کم غلظت دانشجوها و جوان ها زیاد می شود. ایشان یک اسلام با طراوت ارائه کردند که طعم راهبردی دارد و سوگیری راهبردی داشته است و همین نیز جزو جذابیت مطالعه آثار حضرت آقا است؛ تعدادی از اندیشمندان این خاصیت را ندارند.
وی اظهار داشت: این زمینه، یک عطش اصلی را رقم زد که این عطش را حضرت آقا شناخته است. هر کسی نمی تواند این را درک کند که این جامعهی مستعد تحول، یک عطش عصری دارد؛ آن هم این که حرف اسلام را می زند. دغدغه طرح اسلام به عنوان یک نظام فکری نیز یکی از دغدغه های ایشان بود. ایشان حرف منسجم زدند. طرح اسلام به عنوان یک مکتب اجتماعی نیز از دیگر دغدغه های ایشان بود. ایشان می گویند ما نیز شبیه به همه مکاتب، حرف داریم. ایشان در این اثر، در فردی ترین شئون اسلام، ملاحظات اجتماع را گنجانده است.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب