وزیر علوم:
باید از همه ظرفیت های موجود برای توسعه تعاملات علمی استفاده نمائیم
به گزارش قائم وزیر علوم خواهان تدوین سند نظام ملی نوآوری شد و اظهار داشت: برای اثرگذاری و اثرپذیری در دنیا، راهی جز تعامل با دنیا نیست. باید از همه ظرفیت های موجود برای توسعه تعاملات علمی استفاده نمائیم.
به گزارش قائم به نقل از مهر، محمدعلی زلفی گل در سیزدهمین نشست معاونان امور بین الملل دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور با تاکید بر این که رشد و توسعه علم منوط به افزایش انتشار آن در سطح جهانی است؛ اظهار داشت: برای اثرگذاری و اثرپذیری در دنیا، راهی جز تعامل با دنیا نیست. باید از همه ظرفیت های موجود برای توسعه تعاملات علمی استفاده نمائیم.
وی با اشاره به این که ما وارث تمدن برتر هستیم و باید آنرا بوسیله توسعه تعاملات به دنیا هدایت نماییم، افزود: تاریخ درخشان کشور ما اثرگذاری بزرگان و هدایتگری آنان را نشان میدهد. مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی بسیار بالاست و در این راستا بیش از ۳۰ درصد انتشارات علمی جهان با مشارکت دانشمندان ایرانی است.
زلفی گل گفت: دانشگاه ها نردبان دانایی جامعه هستند که هم می توانند مرجعیت ساز و هم مرجعیت پذیر باشند و در ابعاد بین المللی نقش آفرین باشند.
وی اظهار داشت: افق همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم رسیدن به این هدف است که هر یک از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها بتوانند با حداقل یک عضو هیأت علمی و دانشمند کشورهای دیگر همکاری علمی و فناوری داشته باشد و همین طور هر یک از گروههای آموزشی در هر سال، بتوانند یک یا چند کارگاه آموزشی بین المللی در رشته تحصیلی خود برگزار کنند.
وی اضافه کرد: تقویت ارتباطات علمی با دنیا یک پتانسیل، ظرفیت و فرصت برای معرفی توانایی های علمی کشور و اثربخشی در دنیا است؛ ما بوسیله همکاریهای علمی می توانیم در نظام علمی جهانی، نقش هدایتگری و خط دهی داشته باشیم.
زلفی گل اظهار داشت: با بهره بردن از ظرفیت های دیپلماسی علم و فناوری این امکان به وجود می آید که تمدن غنی علمی و فرهنگی خودرا به دنیا بشناسانیم و دنیای امروز بتواند از وجود دانشمندانی مانند ابوعلی سینا که با یکی از تألیفات خود با عنوان علم کیمیا مسیر پژوهش و تحقیق را در سالیان دور سامان داد و نظم نوینی را در راه علم و پژوهش ایجاد کرد؛ آشنا شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که اکنون حدود ۳۰ درصد اعضای هیئت علمی و دانشمندان ما در کارهای علمی بین المللی مشارکت فعال دارند؛ اظهار داشت: همکاری و فعالیت علمی مشترک با دانشمندان سایر نقاط دنیا موجب اثرگذاری بیشتر علمی جمهوری اسلامی ایران در دنیا می شود و رشد علمی در داخل نیز تقویت می شود.
وی با تاکید بر این که میزان اثربخشی علم به دایره انتشار آن بستگی دارد، اظهار داشت: در مباحث علم و فناوری هر چقدر دانستنی ها و دستاوردها را به دیگران معرفی نماییم و در اختیار دیگران قرار دهیم به همان اندازه می توانیم از علم و فناوری های نو استفاده نمائیم.
زلفی گل گفت: دانشگاه ها نردبان دانایی جامعه هستند و اگر مسیر تعامل علمی با دنیا بوسیله دانشگاه ها گسترش یابد، می توانیم مرجعیت علمی کشور در دنیا را به سایر زمینه های دیگر نیز تسری دهیم.
وی گفت: اگر سطح تعامل علمی و فناوری ما با دنیا در حد مطلوب باشد و بتوانیم از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری دنیا استفاده نمائیم، هیچ گاه به خام فروشی و خام سوزی رو نمی آوریم و منابع کشور را با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار می دهیم که عملکرد این چنینی بطور قطع به نفع نسل آینده کشور نیز خواهد بود.
وزیر علوم تاکید کرد: در مباحث علمی و فناوری شیوه های ثابت و مشخصی در کل دنیا حاکم است و ما باید از این تجربیات دنیا در مباحث علم و فناوری استفاده نمائیم هر چند در بحث شیوه اجرائی آن باتوجه به اقتضائات بومی می توانیم تغییرات و شرایط مورد نظر خودرا لحاظ نماییم.
زلفی گل به استفاده مشترک از ظرفیت آزمایشگاه های مرجع دنیا، مجلات معتبر بین المللی و انتشار کتاب های علمی توسط انتشارات جهانی و بصورت مشترک با دانشمندان دنیا بعنوان زمینه های افزایش تعامل علمی با دنیای اشاره نمود و اظهار داشت: باید قوانین و مقررات همکاریهای علمی را بروز رسانی نماییم تا زمینه همکاری علمی دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی آسان تر از گذشته شود.
وزیر علوم اظهار داشت: بیش از ۸۰ هزار نفر عضو هیأت علمی مشغول فعالیت علمی پژوهشی در کشور می باشند که اگر هر یک از اعضای هیئت علمی فقط با یک عضو هیأت علمی یا با یک گروه پژوهشی از سایر کشورهای دنیا، تعامل همکاری داشته باشد سطح بالایی از مشارکت علم و فناوری را شاهد خواهیم بود و از این حیث خواهیم توانست دستاوردهای زیادی را در حوزه انتقال و کسب فناوری های نو به کشور داشته باشیم.
زلفی گل همین طور اظهار داشت: جهت استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرصت های مطالعاتی، حضور اعضای هیئت علمی ایرانی در دانشگاه های خارجی و همایش های بین المللی و حضور اعضای هیئت علمی و دانشمندان خارجی در همایش های ایرانی باید شرایط تسهیل شود. دراین زمینه با بهره گیری از تجربیات کرونا و بهره گیری از شیوه برگزاری آموزش های غیرحضوری ضرورتی به برگزاری کارگاه های حضوری با حضور فیزیکی افراد نیست و می توان به آسانی هر ساله شاهد برگزاری چندین کارگاه آموزشی با اساتید معتبر دنیا برای هر گروه آموزشی به شکل غیر حضوری باشیم.
وی اظهار داشت: بیش از ۱۸۴۰ مجله علمی پژوهشی در کشور در حال انتشارست که ما اگر سالانه فقط چند درصد از این تعداد را در نمایه های معتبر بین المللی وارد نماییم خواهیم توانست دستاوردهای فراوان علمی و پژوهشی کشور خودرا در سطح دنیا معرفی و جایگاه علمی کشور را ارتقا ببخشیم و همین طور زمینه همکاریهای علمی بیشتر برای اعضای هیئت علمی و دانشگاهی کشور را فراهم نماییم.
وزیر علوم با اشاره به فعالیت بیش از ۸۰ هزار عضو هیئت علمی و تحصیل ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها اظهار داشت: اگر امکان همکاری مشترک اعضای هیئت علمی فقط با یک عضو هیأت علمی دنیا فراهم باشد، دانشجویان تحت راهنمایی این اعضای هیئت علمی امکان گسترده ای را برای همکاری علمی با دانشمندان تراز اول دنیا خواهند داشت و ما شاهد می باشیم که تعدادی از اعضای هیئت علمی حتی با بیش از ده نفر از همکاران خود در دنیا تعامل علمی دارند که این شیوه ها باید برای اعضای هیئت علمی جوانان آموزش داده شود.
وزیر علوم تاکید کرد: تجربیات دانشگاه های موفق در حوزه تعامل و همکاری علمی با دانشگاه ها و پژوهشگاه های دنیا باید به شکل شیوه نامه های ابلاغی و همین طور برگزاری کارگاه های آموزشی برای سایر دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی منتقل شود تا شاهد رشد بیش از پیش تعاملات علمی در دنیا و اثربخشی آن باشیم.
وی همین طور بر ضرورت تدوین سند نظام ملی نوآوری تاکید نمود.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب