دعاهای روزانه ماه مبارك رمضان (۱۱)
خدایا! خوبی ها را محبوبم گردان
به گزارش قائم در دعای یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان از خدا می خواهیم تا خوبی ها را در دلهایمان محبوب گرداند.
دریافت 16 MB پیامبر اکرم (ص) در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان این گونه دعا کردند اَللّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کرِّهْ إِلَی فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ وَ حَرِّمْ عَلَی فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِک یا غِیاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردانده و نادرستی ها و نافرمانی ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری ات ای فریادرس دادخواهان.
حجت الاسلام علی رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: در این روز از خدا می خواهیم که احسان و نیکوکاری را برای ما دوست داشتنی کند. این که انسان به مرحله ای از کمال برسد که انجام کارهای خیر را دوست داشته باشد، توفیق بسیار بزرگی است. خیلی از انسان ها کارهای خوب را انجام می دهند و این در شرایطی است که کار خوب را دوست ندارند ولی چون کار خوب ثواب دارد یا از عدم انجام کار خوب ترس دارند یا به علت انگیزه های مشابه نسبت به انجام آن اقدام می کنند.
وی اضافه کرد: انجام کار خیر به هر انگیزه ای که باشد می تواند خوب باشد (مگر انگیزه های شیطانی )؛ اما در رتبه بندی کار خیر باید بدانیم که کار خیر زمانی ارزش بالاتری دارد که انسان اولا آن کار را برای رضای خدا انجام دهد و ثانیا کار خیر را دوست داشته باشد و با میل و رغبت انجام دهد. همانگونه که در آیه ۱۸۴ سوره بقره می فرماید و من تطوع خیرا فهو خیر له یعنی هر کس کار خیر را از روی میل و رغبت انجام دهد، برای او بهتر است. بنابراین در این دعا از خدا می خواهیم که انجام کار خیر را محبوب ما بگرداند.
شاه فضل افزود: بهترین مثال برای محبوب بودن کار خیر در این ایام، روزه گرفتن است. بعضی از کسانی که روزه می گیرند از روی میل و رغبت نیست، بلکه از ترس خدا و ترس از جهنم است که البته پرارزش است ولی اگر کسی اهل خودسازی و کمال باشد، تلاش می کند که روزه هایش از روی میل باشد و با گریه و ناله با ماه رمضان وداع می کند.
برخی هم معتقدند تربیت انسان سبب می شود تا در وجود خود هیچگاه به دنبال نافرمانی الهی نرود. حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) اظهار داشت: در دعای امروز از خدا می خواهیم تا خوبی ها را در دلهایمان محبوب بگرداند و بدی ها شامل گناه، نافرمانی و ظلم را در وجودمان مکروه بگرداند، بگونه ای که از هر چیز بدی تنفر پیدا نماییم. اگر بتوانیم خودمان و نسل مان را بگونه ای تربیت نماییم که از خوبی ها خوشمان بیاید و از بدی ها تنفر پیدا نماییم و در وجود معنوی انسان چنین اتفاقی بیافتد، هیچگاه به دنبال گناه نخواهیم رفت و خوبی ها را ترک نخواهیم کرد.
وی درباره واژه های احسان، فسوق و عصیان اظهار داشت: احسان شامل تمام واجبات و مستحبات می شود و فسوق و عصیان هم شامل گناهان و مکروهات است. البته باید دقت کنیم که میزان و مقدار احسان و عصیان دارای درجه بندی هایی است که به اشخاص بستگی دارد ولی رسیدن به درجه های بالاتر نیازمند رعایت واجبات و مستحبات و دوری از کارهای حرام و مکروه به صورت دقیقتر است، بگونه ای انجام مستحبات و ترک مکروهات برای برخی افراد مانند اولیای الهی واجب می شود. مثلاً نماز شب بر رسول خدا (ص) واجب بود.
این استاد حوزه افزود: هر کسی که به جایی رسیده، از اینجا بوده است. یعنی از باطنی برخوردار شده که بتواند خوبی ها را دوست داشته باشد و از بدی ها فرار کند و اگر وجود انسان بتواند همچون قطب نمایی در درون خود دو قطب خوبی ها و بدی ها را پیدا کند و به درستی عمل کند، تمام خشم و عذاب الهی که به واسطه ترک خوبی ها و انجام گناهان در انتظار انسان است، بر او حرام می شود. رسیدن به آرزوهای نهایی بشر در همین دو نکته است و حاصل شدن این مسئله هم به اقرار انسان به عجز و ناتوانی خود برمی گردد. یعنی امکان دارد مقدمات را فراهم نماییم ولی رسیدن به نهایت آن به عنایت الهی بستگی دارد.
حجت الاسلام شاه فضل در این حوزه اظهار داشت: در فراز دوم دعای روز یازدهم از خدا می خواهیم انجام کارهای بد را برای ما زشت و ناپسند بگرداند. دستیابی به این حالت که انسان از انجام کار بد متنفر باشد، هر چند آن کار به حسب دنیایی لذت بخش باشد، بسیار پرارزش است. شاید بتوان گفت اولیاء الهی به این مقام نائل می شوند و رسیدن به این مقام، نزدیکی به مقام عصمت است. چون اگر انسان از کاری متنفر باشد بطور قطع از آن دوری خواهد نمود. برای دستیابی به این مقام اولا باید از خدا درخواست نمود تا ما را به این جایگاه برساند و ثانیا باید در آثار شوم و ناپسند گناه تفکر کرد. اگر کسی خوب در عاقبت و سرانجام و هم حقیقت گناه بیاندیشد، خواهد دانست که گناه نه تنها برای انسان سودی ندارد بلکه او را به بدبختی و ضلالت می کشاند و بدترین عاقبت ها را برای او رقم می زند.
وی اضافه کرد: در سومین فراز دعای امروز از خدا می خواهیم هر آنچه که باعث خشم او و هم فراهم آوردن آتش جهنم می شود را از ما دور کند و رفتار ها و اندیشه هایی را از ما دور کند که سرانجام آن غضب الهی و آتش جهنم است. یکی از اموری که خشم الهی را برمی انگیزد این است که انسان اهل حرف باشد ولی اهل عمل نباشد. قرآن می فرماید کبر مقتا عند الله ان تقولوا مالا تفعلون. کسانی که دیگران را نصیحت می کنند اما خودشان به نصایح عمل نمی کنند، مورد خشم و غضب الهی هستند. امیدواریم در این ماه خداوند به ما توفیق دوری از گناه و هر آنچه که باعث خشم و غضب او می شود عنایت بفرماید.
منبع: qawem.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب