قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

از این نوع همه گیری کودکان غفلت شده است

از این نوع همه گیری کودکان غفلت شده است

قائم: به گزارش قائم، خراسان رضوی سالانه ۱.۳ میلیون مرگ در تصادفات جاده ای رخ می دهد و روزانه بیشتر از ۶۰۰ کودک و نوجوان در تصادفات سراسر دنیا جان خویش را از دست می دهند. فقیرترین کشورهای جهان از بالاترین میزان تلفات جاده ای رنج می برند و ما باید به این نابرابری فاحش رسیدگی نماییم.


از زمان اختراع خودرو، بیشتر از ۵۰ میلیون نفر در جاده های جهان جان خویش را از دست داده اند. این رقم بیشتر از تعداد مرگ ومیر در جنگ جهانی اول یا بعضی از بدترین اپیدمی هاست و زمان آن فرا رسیده است که به یک روش حمل و نقل بسیار ایمن تر و سالم تر تغییر رویه دهیم و طرح جدید کشورها را به مسیری پایدارتر هدایت خواهد نمود.
تصادفات جاده ای عامل شماره یک مرگ کودکان وجوانان پنج تا ۲۹ ساله باقی مانده و داستانی است که هزاران بار در روز تکرار می شود چونکه بعضی از فقیرترین کشورها از بالاترین میزان جراحات و مرگ ومیر ناشی از تصادفات جاده ای رنج می برند. در واقع، بیشتر از ۹۰ درصد تلفات تصادفات جاده ای در کشورهای کم درآمد تا متوسط رخ می دهد.
با این وجود، جهان می تواند از راه گسترش دسترسی به آخرین علم، فناوری و نوآوری همینطور امور مالی، این شکل شدید و وحشتناک نابرابری را به صورت قابل ملاحظه ای کم کند. بوگوتا، پایتخت کلمبیا نشان داد، میتوان به سرعت به پیشرفت دست یافت و تلفات جاده ای را در مدت ۱۰ سال به نصف کم کرد.
تصادفات جاده ای یک همه گیری نادیده گرفته شده برای کودکان است. کودکان با ۱.۳ میلیون مرگ سالانه تصادفات جاده ای بیشترین هزینه را می پردازند. هر روز بیشتر از ۶۰۰ کودک در تصادفات جاده ای در سراسر دنیا جان خویش را از دست می دهند که اکثریت قریب به اتفاق آنان در کشورهای کم درآمد و متوسط هستند.
این کودکان همچون افرادی هستند که انتخابهای دیگری برای حمل و نقل ندارند و مجبورند در جاده های خطرناک بدون مسیرهای پیاده رو و بدون حفاظت از وسایل نقلیه راه بروند و با خطر برخورد با وسایل نقلیه مواجه باشند.
با عنایت به این که این همه گیری خاموش جهانی که بیشتر از مجموع ایدز و مالاریا سبب مرگ افراد می شود و جاده های ناامن برای جوانان اغلب در سیاست های بهداشت عمومی، نادیده گرفته می شوند. ایمنی جاده هم یک مساله کلیدی توسعه است چونکه تصادفات ترافیکی می تواند کل خانواده ها را از راه از دست دادن نان آور خانه یا هزینه های مراقبت های پزشکی به فقر بکشاند.
ایمنی ضعیف جاده ها هر ساله بین دو تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی را برای کشورهای درحال توسعه به همراه دارد و این رقم بزرگی است که در غیر این صورت می تواند برای مواردی از ساخت کلینیک های روستایی تا روشن کردن چراغ های مدارس از راه دسترسی به انرژی های پاک و تجدیدپذیر برای نخستین بار استفاده گردد.


قاره آفریقا با تنها ۲درصد از وسایل نقلیه جهان، بالاترین نرخ مرگ ومیر تصادفات جاده ای در جهان را دارد
کشورهای توسعه یافته از دهه ۱۹۶۰، به کمک طیف وسیعی از مداخلات مانند قوانین در ارتباط با کمربند ایمنی، اجرای محدودیت های سرعت و اخطار در مورد خطرات ناشی از مصرف الکل در هنگام رانندگی، توانسته اند مرگ ومیرهای جاده ای را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش دهند.
تجربه برخی کشورها نشان داده است که حوادث رانندگی با سرمایه گذاری های محتاطانه قابل پیشگیری است و بعضی از اقدامات می تواند منجر به کاهش قابل توجه تلفات کودکان در تصادفات رانندگی شود.
همه کودکان حق دارند از جاده های ایمن برای رسیدن به مدرسه استفاده نمایند و می توانیم اطمینان حاصل نماییم، این اتفاق می افتد اگر بعضی از موارد مانند موارد ذیل را اجرا نماییم.
استفاده از تکنولوژی و چاره هایی برپایه فناوری همچون نحوه ساخت وسایل نقلیه ایمن تر و جاده های ایمن که ثابت شده است ایمنی را بهبود می بخشد.
همینطور باید از بهترین شیوه از شهر های سراسر دنیا، داده ها و تحلیل و بررسی ها استفاده نماییم تا به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند دسترسی پیدا نماییم. بعنوان مثال، محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در مناطق پرجمعیت می تواند مرگ ومیر عابران پیاده را تا ۷۰ درصد کم کند.
علاوه بر این، زیرساخت های دوچرخه سواری بهتر و طراحی خیابان به ویژه، خطوط دوچرخه جداشده و محافظت شده منجر به تلفات کمتر و نتایج ایمنی بهتر جاده ها برای همه کاربران جاده می شود.


همه خیابان ها را امن و سبز کنید. پنج عامل کلیدی برای کاهش تعداد قربانیان در جاده همچون سرعت زیاد، عدم استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی، رانندگی در زمان مصرف الکل، حواس پرتی رانندگی با استفاده از تلفن همراه وجود دارد.
ایمن سازی خیابان ها برای هر کودکی به منظور پیاده روی، دوچرخه سواری یا سوار شدن بر هر وسیله نقلیه از راه زیرساخت های بهتر برای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی خیلی مهم است. در واقع، تحرک ایمن و سبز یک پیروزی سریع برای کاهش مرگ ومیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط است.
اجبار استفاده از سیستم های نگهدارنده کودک در وسایل نقلیه ثابت شده است که منجر به کاهش بیشتر از ۶۰ درصد صدمه های ناشی از تصادف با وسایل نقلیه موتوری می شود.
این حقیقت که مرگ ومیرهای جاده ای بزرگترین قاتل نسل های جوان است، لکه ای بر جامعه جهانی ماست. هدف ما برای کاهش تلفات و جراحات ناشی از تصادفات جاده ای به نصف تا سال ۲۰۳۰ هنوز در دسترس می باشد اما تنها در صورتیکه کشورهای توسعه یافته از کشورهای درحال توسعه برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها، فناوری و قوانین مورد نیاز برای بهبود ایمنی جاده ها حمایت کنند و به زبان ساده، هیچ کودکی نباید هنگام رفتن به مدرسه، دوچرخه سواری یا بازی از بین برود یا صدمه ببیند.
منابع

childinthecity.org

weforum.org

unicef.org




منبع:

1402/04/25
12:50:48
5.0 / 5
382
تگهای خبر: بازی , بهداشت , پزشك , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱