با دعوت انتشارات ایران انجام شد؛
پرواز شبح دوست داشتنی در کتابفروشی ها
قائم: قائم: کتاب شبح دوست داشتنی؛ پنج گفت و گو با خلبانان فانتوم نوشته صادق وفایی توسط انتشارات ایران منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش قائم به نقل از مهر، کتاب «شبح دوست داشتنی؛ پنج گفت و گو با خلبانان فانتوم» نوشته صادق وفایی بتازگی توسط انتشارات ایران منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یازدهمین عنوان مجموعه «دفاع مقدس» است که این ناشر چاپ می کند.
کتاب پیش رو که با همکاری خبرگزاری مهر و انتشارات ایران پخش شده، در برگیرنده گفت و گو با خلبانانی است که در طول دفاع مقدس با هواپیماهای فانتوم F4 مدلهای D و E پرواز کرده اند. به عبارت دیگر پرنده فانتوم (شبح) به عنوان یکی از نقش آفرینان مهم جنگ ایران و عراق، ستون فقرات موضوعی و محتوای گفت و گوها و مصاحبه های این کتاب است.
«شبح دوست داشتنی» با امیر جانباز خلبان محمد عتیقه چی آغاز می شود که سابقه ۲ اجکت از هواپیما و یک سانحه هلی کوپتر را در کارنامه دارد. گفتگوی دوم کتاب با امیر جانباز آزاده خلبان محمدصدیق قادری است که بعد از خروج اضطراری در آسمان بغداد همراه خلبان کابین جلوی خود هوشنگ ازهاری به اسارت دشمن درآمد و سالهای پرمرارتی را پشت سر گذاشت که هنوز هم عوارض زخم ها و جراحت های آنرا به یادگار دارد.
سومین گفتگوی این کتاب با امیر جانباز آزاده محمدرضا صلواتی انجام شده که روز سوم مهر ۱۳۵۹ بر فراز پایگاه هوایی کوت مورد به هدف خوردن موشک های هواپیما و پدافند زمین به هوای دشمن قرار گرفت و همراه کابین جلوی خود هوشنگ شیروین تن به خروج اضطراری از فانتوم داده و به اسارت درآمد. امیر جعفر عمادی هم دیگر خلبان فانتومی است که نویسنده «شبح دوست داشتنی» با او مصاحبه کرده و به عنوان یکی از تیزپروازان پایگاه هوایی بندرعباس، در سالهای دفاع مقدس به حراست از آسمان خلیج فارس و نبرد با کشتی های نفت کش و تجاری حامی دشمن بعثی پرداخت.
آخرین گفتگوی مندرج در این کتاب در حقیقت دربرگیرنده سخنان و مطالب مطرح شده در یادبود زنده یاد امیر جانباز محمود ضرابی است که او نیز یکی از خلبانان و معلم خلبانان فانتوم در طول جنگ بود. محمود ضرابی روز ۸ مهر ۱۴۰۲ درگذشت و میزگرد مورد اشاره به بهانه چهلمین روز درگذشت وی در خبرگزاری مهر انجام شد که امیران خلبان ناصر رضوانی، منوچهر طوسی، اکبر زمانی و ابوذر ضرابی در آن حضور پیدا کرده و به خاطره گویی از ضرابی پرداختند.
مؤلف کتاب «شبح دوست داشتنی» آنرا به شهید علی (ایرج) عشقی از شهدای بسیجی دفاع مقدس تقدیم کرده که در عملیات کربلای ۸ به شهادت رسید.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
* روزی که اسیر شدید کابین عقب شما آقای (هوشنگ) شیروین بود.
من کابین عقب ایشان بودم.
* ولی آن موقع به عنوان خلبان کابین جلو پرواز می کرد دیگر؟!
اوایل جنگ به طور معمول در هواپیمای لیدر، دو خلبان می گذاشتند. که کارایی بهتر داشته باشند.
* یعنی کابین جلو خیلی متبحر بود و کابین عقبش هم یک خلبان کابین جلو می نشست.
بله. بسته به نوع ماموریت این کار را می کردند. بعدها در دسته ها یا شماره های دیگر، پیش می آمد که خلبان بود و کمک خلبان (کابین عقب). ولی این طور هم بود و در ماموریت های سنگین این اتفاقات می افتاد.
* به ذهنم رسید که شرایط شما هم مثل آقای قادری بوده است. ایشان می گفت دوره کابین جلو را تمام کرده بود ولی چون خلبان کابین عقب کم داشتیم، از او و امثالش به عنوان خلبان کابین عقب استفاده شد.
یک سری از بچه ها بودند که دوره خلبانی شان در آمریکا به اتمام رسید و به ایران آمدند. بعد انقلاب شد و در آن مقطع، فرصت برای رفتن به کابین جلو را نداشتند. در نتیجه ماندند کابین عقب. ولی من قبل تر آمده بودم. بهمن ۵۰ فارغ التحصیل شده بودم و تایپ اول هواپیمایم که نیروی هوایی برایم در نظر گرفت F5 بود که برای پرواز با آن به پایگاه چهارم شکاری دزفول رفتم. دوره را دیدم و خلبان تاکتیکی شدم. بدین سان از گردان آموزشی ۴۱ رفتم به گردان تاکتیکی ۴۲. بعد که اف فور خریداری شد، بنا به نیاز به ما گفتند بروید برای اف فور. کسانی که لیدر سه به بالا بودند مستقیم به کابین جلو می رفتند ولی کسانی که لیدر چهار بودند، مثل ما رفتند دوره کابین عقبی را دیدند. بعد رفتند کابین جلو.
این کتاب با ۲۸۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۵ هزار تومان انتشار یافته است.
منبع: qawem.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب