یادداشت مهمان؛
رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک های خبری رسانه های معاند
قائم: در سطح مدیریت بحران خارجی انتظار است رسانه ملی به مهارتهای خبری رسانه های خارجی و بعضاً معاند توجه داشته باشد.
خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: فائزه فرهودی عضو هیأت علمی و استادیار دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب بعد از انجام عملیات وعده صادق و تنبیه رژیم صهیونیستی، یادداشتی با عنوان «مهندسی پیام در رسانه ملی در عملیات وعده صادق» نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.
در این یادداشت می خوانیم؛
رسانه ها در چند دهه اخیر آنچنان به رشد و تأثیرگذاری رسیده اند که به یخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر مبدل شده اند. رسانه ملی در هر کشوری نماینده مواضع دولت آن کشور است و به این جهت مورد توجه عموم قرار دارد و از این منظر حساسیت خبری در رسانه ملی نسبت به سایر رسانه ها بیشتر است.
همچنین دفاع در مقابل هجوم رسانه ای معاندین یکی از کار ویژه های مهم مهندسی پیام در رسانه شمرده می شود پس باید مجموعه ای از برنامه ریزی ها، طراحی ها و اقداماتی که موجب کاهش لطمه پذیری فکری نیروی انسانی (مخاطبان) شود با اتخاذ راهبردهای مناسبی مورد توجه مدیران بحران که در این بخش همان مدیران اطلاع رسانی شمرده می شوند قرار گیرد.
مهندسی پیام یعنی تشخیص ضرورت های اطلاع رسانی و در نظر گرفتن قالب های مناسب جهت پیام رسانی با عنایت به موقعیت مخاطبان و نوع پیام که در عرصه رسانه مخصوصاً خبر رسانه مسئله بسیار مهمی است. چنانچه انتشار خبر فوری و مهمی در دستور شبکه خبری قرار بگیرد اهمیت مهندسی پیام دوچندان خواهد شد. بطورمثال در عملیات وعده صادق و اطلاع رسانی درباره ی آن با عنایت به اهمیت و گستردگی ابعاد آن بحث مهندسی پیام بسیار مهم بود.
در واقع با عنایت به مهم و بی سابقه بودن عملیات وعده صادق انتظارات از رسانه ملی بیشتر بود. اما از طرفی رسانه های صهیونیستی اهتمام در کوچک نمایی و بی اهمیت جلوه دادن حادثه داشتند که در این حوزه انتظار بود رسانه ملی به نحو بهتری خبر حادثه را پوشش دهد. تبیین تمام جوانب و ابعاد واقعه به شکل صحیح و روایت درست و دقیق از این حادثه نکته دیگری است که از رسانه ملی انتظار می رود در پوشش دهی اخبار مهم و فوری مورد توجه قرار دهد. علت و چرایی انجام این اقدام از طرف ایران مساله مهمی است که باید به درستی تبیین شود تا بهانه دست معاندین و یا افراد بی خبر و کم اطلاع داده نشود.
همچنین مساله حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، چرایی آن و نحوه انجام آن و انگیزه های اسرائیل از این اقدام باید به دقت تبیین شود تا عملیات وعده صادق که در پاسخ به این اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی صورت گرفت به درستی و با دقت مورد تحلیل کارشناسان و عموم مردم قرار گیرد.
به دلیل این که خیلی از رسانه های معاند قصد ایجاد اسلام هراسی و ایران هراسی دارند پس وظیفه اطلاع رسانی دقیق از طرف رسانه ملی بیشتر باید اهمیت داده شود و جوانب و ابعاد و چرایی وقوع این حادثه بهتر است به خوبی تبیین شود. علاوه بر اطلاع رسانی به عموم مردم، جهت دهی تحلیل های مردم هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد تا ارزیابی های آنها به درستی و دقیق صورت بگیرد. ایجاد آرامش و امنیت روانی در میان مردم هم از نکات بسیار مهمی است که باید رسانه ملی به آن توجه داشته باشد. حتی در موضوعات و اتفاقات کم اهمیت تر به طور معمول اطلاع رسانی هایی از قبل صورت می گیرد اما درباب عملیات وعده صادق که پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل است که در تاریخ بی نظیر بود و مانند آنرا شاهد نبوده ایم متأسفانه از قبل هیچ اطلاع رسانی صورت نگرفت.
تأخیر در اطلاع رسانی ها، از دست دادن روایت اول در انعکاس اخبار فوری (آن هم خبری تا این حد حساس و مهم)، سپردن میدان رسانه به دست رسانه های بیگانه، و عدم استفاده از انواع روشهای فنی پوشش رسانه ای موجب می شود فرصت های رسانه ای از دست برود و بهره مندی از شرایط به دست آمده کاهش پیدا کند و این مهم اعتماد و اقبال عمومی را نسبت به رسانه ملی تقلیل خواهد داد.
یکی دیگر از جنبه های مهندسی پیام در زمان وقوع بحران است که با در نظر گرفتن مؤلفه های مهندسی پیام انتظار است که مدیریت بحران در سه سطح درون کشوری (داخلی)، برون کشوری (خارجی) و محیط عملیات برون کشوری صورت پذیرد. در قضیه عملیات وعده صادق رسانه ملی در این سه سطح وظیفه خطیری به عهده داشت و دارد. چنانچه در مدیریت بحران داخلی به خوبی عمل نکند به علت سو برداشت ها و عدم اطلاع از جوانب مختلف عملیات وعده صادق امکان دارد در ذهن خیلی از مردم سوالات مختلفی شکل بگیرد که بدون پاسخ باقی می ماند و چون از جانب رسانه ملی تغذیه خبری صحیح و اقناع کننده اتفاق نمی افتد مردم به سراغ رسانه های بیگانه می روند و اخبار در ارتباط با عملیات را بوسیله آن رسانه ها پیگیری می کنند که این خود مصداق بارز بحران داخلی است.
در سطح مدیریت بحران خارجی انتظار است که رسانه ملی به روشهای فنی خبری رسانه های خارجی و بعضاً معاند توجه داشته باشد و از آنها غافل نماند تا قضیه عملیات وعده صادق را وارونه جلوه ندهند که همین مساله موجب می شود بعد بین المللی خبر خدشه دار شود و تحلیل و ارزیابی سایر کشورها در این مورد به درستی شکل نگیرد. در سطح مدیریت بحران محیط عملیات برون کشوری رسانه ملی باید به تأثیر مخرب رسانه های رقیب و معاند بر اذهان عمومی کشور دقت داشته باشد و راهکار ها و استراتژی های مناسب جهت مواجهه با این نوع بحران ها نیز تبیین شود.
به طور کلی مهندسی پیام در رسانه ملی در حوزه عملیات وعده صادق بیش از پیش احساس می شود و باید رویکرد مهندسی پیام رسانه ملی با استفاده از خرد اندیشمندان و متخصصان رسانه به درستی تبیین شود تا رسانه ملی بتواند در مواقع بحرانی و شرایط حساس کشور نقش خودرا به درستی و با دقت انجام دهد.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب