قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
در قالب سه اثر تالیفی؛

آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد

آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد

قائم: سه اثر پژوهشی تالیفی در عرصه های مختلف موسیقی با تالیف برخی از هنرمندان و مدرسان داخلی و خارجی در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفت.



به گزارش قائم به نقل از مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در عرصه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»
کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» انتشار یافته است:
خواجه درباره ی این کتاب نوشته است:
«مجموعه مضراب نگاهی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرائی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین باتوجه به مهارتهای مختلف بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر مهارتهای گسترش یافته و ۱۵ قطعه ضربی است. تمرین ها و قطعات مجموعه مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشته شده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.
لازم به ذکر است که برای بهره گیری از این مجموعه، داشتن مهارت های پایه نوازندگی قانون لازم است و بدین جهت مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد می شود.»

«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد
یکی دیگر از کتاب های تازه انتشار یافته حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
سراجی درباره ی این اثر نوشته است:
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، خصوصاً مساله نوگرایی و ضرورت آن، در عرصه موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.
دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقی دانان ایرانی موج می زد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته آهنگسازی کم کم متوجه شدم که اگر بجای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه می توانیم به سوال نخست نیز آسان تر پاسخ دهیم، چونکه چندصدایی خود یکی از سرفصل های دانش و فنی بزرگ تر، یعنی آهنگسازی، شمرده می شود.
بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسش ها بجای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»

خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»
کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جی همیلتون و ترجمه حمید براری دیگر اثری است که اینروزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این کتاب آمده است:
«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات بطورکامل تیزی داشته باشد و همچنین در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.
او باید قادر باشد که نقشه معمار را به خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.

به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.
همین طور باید قادر باشد طرح کلی و همچنین جزئیات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.
در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارائه می دهیم.»

1403/02/11
12:27:31
5.0 / 5
359
تگهای خبر: آموزش , دین , قانون , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱