قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
محمددینی با قائم مطرح كرد؛

شورای کارشناسی مانع رفتارهای سلیقه ای در کانون پرورش فکری است

شورای کارشناسی مانع رفتارهای سلیقه ای در کانون پرورش فکری است

به گزارش قائم، مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری اظهار داشت: انتشارات کانون پرورش فکری سلیقه ای عمل نمی کند و وجود شورای کارشناسی چند لایه ای این مورد را تأیید می کند.



عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به روند تولیدات این انتشارات اظهار داشت: در مرحله اول یک شورای کارشناسی چند لایه داریم که متشکل از اساتید برجسته است. روند چند لایه ای شورای کارشناسی قدری در زمان ایام شیوع کرونا مختل شده بود اما باردیگر این روند چند لایه ای برقرار شد. خروجی آثار از شورای کارشناسی وارد یک شورایعالی بالادستی می شود که در این شورا نظارت بسیار دقیقی را شاهد می باشیم تا آثار وارد فرایند تولید شود.
وی اضافه کرد: در شورای کارشناسی برای هر بخشی همچون داستان، ناداستان و شعر دبیرانی قرار داده شده است تا دبیران آثار را بخوانند. بعد از خوانش، آثار تأیید، رد یا مشروط می شوند که مشروط دو نوع است که میتوان مشروط به رد یا مشروط به تأیید اشاره نمود. آثاری که مشروط به تأیید هستند، در اختیار گروه کارشناسی قرار می گیرند و همه اعضای گروه اثر را مورد بررسی قرار می دهند. برای مثال شورای داستان متشکل از ۱۵ تن از اساتید برجسته است. در نهایت آثار بعد از تأیید وارد شورایعالی می شود و بعد از آن در مرحله تولید قرار می گیرند.
مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: شورایعالی متشکل از اساتید برجسته همچون رحماندوست و سنگری است. این اساتید آثار را مورد بررسی قرار می دهند و بعد از تأیید با صاحب اثر وارد عقد قرارداد می شویم و در نهایت آثار در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید می شود. قبل از آنکه شورای کارشناسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید آثار باشد، هیچ اثر اولی و نوقلمی اجازه ورود برای انتشار آثارش داده نمی شد اما این مسیر کارشناسی چند لایه ای سبب شد تا حتی نوقلمان هم اجازه ورود آثارشان را داشته باشند.
محمددینی در پاسخ به این پرسش که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا چه اندازه خارج از سلایق مبادرت به تولید آثار می کند، اظهار داشت: انتشارات کانون پرورش فکری به هیچ عنوان سلیقه ای عمل نمی نماید. وجود شورای کارشناسی چند لایه ای این مورد را تأیید می کند. شوراها از تضارب آرای فرهنگی متفاوتی برخوردار می باشد یعنی این نوع تضارب آرا در تولیدات آثار حاکم است. ازاین رو نمی توان اظهار داشت که ما در تولید آثار سلیقه ای عمل می نماییم. اعضای کارشناسان از طیف های مختلف اجتماعی جامعه هستند و به شکلی از بهترین های حوزه انتخاب شده اند. زمانیکه این ترکیب در شورای کارشناسی و شورایعالی وجود دارد، کسی نمی تواند ادعا کند که خروجی آثار، سلیقه ای است. در خروجی آثار شاهد تضارب هستیم چونکه طیف وسیعی از اجتماع با هر نوع سلیقه و با بهترین کیفیت در شوراها حضور دارند.
وی وضعیت کنونی نشر کودک و نوجوان را مطلوب ندانست و اظهار داشت: کودک امروز کتاب را برای خودش غالب نمی بیند و آنرا در اولویت خود قرار نمی دهد. به نظر می رسد باید بیشتر از ناشران این حوزه برای انتشار آثار تلاش کنند. برای وضعیت مطلوب نشر کودک و نوجوان راهکار پیشنهادی ام اینست که نهادهای بالادستی وارد میدان شوند و متولی گری خویش را حفظ کنند. این نهادها باید به استخراج نظام مسائل بپردازند و میان مؤلفان و مصنفان تقسیم کار کنند تا در نهایت نظام مسائل از این حالت تک مضرابی به چند مضرابی تبدیل گردد. امروز شاهد می باشیم که این بخش ها به صورت جزیره ای کار می کنند و نهادهای بالادستی باید در این عرصه قدمی بردارند.
مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعنوان متولی ادبیات کودک و نوجوان ورود کرده است و کارها را به سمتی پیش می برد که شاهد موازی کاری در آن نشود. ما عملکردمان بگونه ای است که پوشاننده کارها هستیم و تلاش داریم جاهای خالی را پر نماییم.
محمددینی در انتها ضمن اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بر روند وضعیت نشر کودک و نوجوان اظهار داشت: برگزاری اینچنینی نمایشگاه سبب رشد وضعیت نشر نمی گردد. چونکه نمایشگاه کتاب تهران در این سال ها رویداد محور و ذیل محصول برگزار می گردد درحالی که باید ذیل محتوا باشد. نمایشگاه کتاب بیشتر یک بازارچه بزرگ بوده که غالبا ضد فرهنگ است و از درون آن کارهای ضد فرهنگی، مقوله های ضد فرهنگی و کنش های ضد فرهنگی از آن استخراج می شود. درحالی که نمایشگاه باید ذیل محتوا برگزار گردد و با خارج شدن از آن وضعیت سابق، پوشاننده این چنین مباحثی باشد.


منبع:

1403/03/07
10:39:21
5.0 / 5
283
تگهای خبر: دین , فرهنگ , كیفیت , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳