پیاده روی اربعین با چشم دل(۵)؛
همیشه به زیارت
به گزارش قائم، دلدادگان و عاشقان حسینی هنگام بدرقه زائرین اربعین، التماس دعا می گویند و آرزو می کنند تا هر سال توفیق چنین زیارتی نصیب همه آرزومندان شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بیشتر زائرانی که در پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا حضور دارند، توفیق زیارت حرم های ائمه در سامرا و کاظمین را هم پیدا می کنند. در حقیقت هر زائری به نیت زیارت حرم های ۶ امام معصوم (ع) و برخی امامزادگان (ع) عازم پیاده روی اربعین می شود.
از هر مرزی که وارد عراق می شوید، رانندگان انواع خودرو های شخصی، ون و اتوبوس منتظر زوار هستند تا آنها را به کاظمین، سامرا، نجف و کربلا ببرند. زوار نیز بطور معمول به شکلی برنامه ریزی می کنند که هم یک شب جمعه را در کربلا باشند و هم به پیاده روی اربعین برسند. به همین دلیل تعدادی از همان ابتدا راهی کربلا می شوند تا یک زیارت سیر بکنند، بعد به نجف می روند و بعد از زیارت حرم امیرمومنان از مسجد کوفه یا وادی السلام خودرا به عمود یک در جاده ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا می رسانند.
شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان پیش از بیان دعاها و زیارتنامه ها به آداب زیارت پرداخته است، خصوصاً زیارت امام حسین(ع) که با سایر ائمه متفاوت است. بطورمثال اولین عمل سفارش شده برای زیارت هر امامی، غسل است ولی برای زیارت سیدالشهدا تاکید شده که با همان لباس های خاکی وارد حرم شوید. امام صادق(ع) فرمود با حالتی غمناک، غبارآلود، گرسنه و تشنه به زیارت امام حسین(ع) بروید.
بسیاری از زوار با پاهای تاول زده و باندپیچی شده یا خسته و کوفته وارد حرم سیدالشهدا (ع) می شوند و تعدادی از آنان بعد از زیارت به قدری خسته و گرمازده می شوند که همانجا از حال می روند. شاید شما هم زائرانی را دیده باشید که از فرط خستگی در گوشه و کنار حرم مطهر یا حتی روی پله ها یا هر جایی که بتوان تصور کرد، کمی خستگی به در کنند ولی به خواب می روند.
جامعه کبیره با صد تکبیر
چند زیارت نامه در کتاب های زیارت نقل شده که برای همه امامان مشترک است مثل زیارت جامعه کبیره و اگر زائر فرصت قرائت این زیارت را نداشت، به زیارت امین الله بسنده کند یا زیارتنامه های مخصوص هر امام را پس از اذن دخول بخواند. به جز زیارت اربعین و سایر زیارت های وارده، هفت زیارت برای امام حسین (ع) وارد شده که فصل مشترک این زیارتنامه ها دوستی با دوستان امامان و دشمنی با دشمنان آنان یا موضوع هایی همچون به پاداشتن نماز، پرداخت حقوق الهی، امر به معروف و نهی از منکر و جهاد در راه خداست. خدا را شکر که توفیق حاصل شد تا طی یک سال قبل به دشمن شناسی ائمه معصومین هرچند بصورت مختصر بپردازیم که آخرین بخش به دشمن شناسی سیدالشهدا(ع) اختصاص یافت.
اگرچه فرصت خواندن زیارت جامعه کبیره در همه حرم های ائمه دست نداد ولی در حرم سیدالشهدا(ع) به همراه احمد مردشتی جانباز دفاع مقدس و سیدمحسن خادم نبی همسفر خوش اخلاق و همنشین جانبازان این زیارت را بصورت کامل قرائت کردیم. سفارش شده پیش از خواندن زیارت جامعه کبیره صد بار الله اکبر بگوییم؛ به این صورت که هنگام ورود به حرم و دیدن ضریح ۳۰ مرتبه، سپس کمی با آرامش و وقار راه می رویم و ۳۰ مرتبه تکبیر می گوییم و هنگامی هم که قبر مطهر نزدیک می شویم، ۴۰ مرتبه الله اکبر می گوییم تا صد تکبیر کامل شود. چرا؟ مرحوم علامه محمدتقی مجلسی اینطور تحلیل کرده است: شاید وجه این صد تکبیر این باشد که بیشتر طبایع مردم مایل به غلو در حق محبوبان خود هستند، مبادا از عبارات امثال این زیارت گرفتار غلو و افراط در اعتقاد و سخن شوند یا از بزرگی حق تعالی غافل گردند.
وقتی در زیارت جامعه کبیره سخن از رجعت به میان می آید، آرزو می نماییم که جزو کسانی باشیم که «در زمان بازگشتتان باردیگر به دنیا بازمی گردند و در دولت شما به فرمانروایی می رسند و در دوران سلامت کامل شما مفتخر می گردند و در روزگار شما اقتدار می یابند و فردا چشمشان به دیدار شما روشن می شود» احمد مردشتی در همین زمینه اظهار داشت: زیارت جامعه کبیره و زیارت اربعین فرازهای عجیبی دارد که خیلی از مردم معنای آنرا نمی دانند و تبیین چنین مسائلی موجب ایجاد موج فرهنگ حسینی می شود.
رجعت حضرت ابوالفضل(ع)
موضوع رجعت امامان علاوه بر زیارت جامعه کبیره تقریباً در همه زیارتنامه های ائمه معصومین آمده است ولی نکته جالب اینکه در زیارت حضرت ابوالفضل نیز به این مساله اشاره شده که «انی بکم و بایابکم من المومنین؛ من به شما و بازگشتتان مومن هستم» که آقانجفی قوچانی در کتاب سیاحت غرب به این نکته اشاره نموده است.
رجعت به مفهوم بازگشت و در اصطلاح بازگشت بعد از مرگ به زندگی دنیاست که مقارن با ظهور امام زمان (ع) خواهد بود. برخی معتقدند سه نوع رجعت در روایات آمده که نخستین رجعت مربوط به گروهی از بهترین انسان هایی است که پیش از ظهور حضرت ولی عصر(عج) به دنیا بازمی گردند و جزو زمینه سازان ظهور آن حضرت می شوند. در بعضی روایات، معنای دوم رجعت، مقارن ظهور امام زمان (ع) معرفی شده که همزمان با ظهور آن حضرت گروهی از بهترین افراد به فرمان خدا از قبر برمی خیزند و جزو یاوران ایشان می شوند.
سومین رجعت نیز مربوط به برخی افراد است که بعد از ظهور و استقرار حکومت حضرت مهدی برای ادامه دادن مسیر حکومت امام زمان (ع) به دنیا بازمی گردند و در روایات تصریح شده است که ائمه معصومین (ع) مانند امیرمومنان(ع) و امام حسین(ع) بعد از حکومت امام زمان (ع) به جهان بازخواهند گشت و حکومت خواهند کرد.
آفت فضای مجازی در هنگام زیارت
امان از فضای مجازی و رسانه های اجتماعی که گاهی حال زوار را می گیرد. چون برخی بمحض ورود به نجف یا کربلا بجای توجه به آداب زیارت و حضور در محضر امام گوشی خودرا درآورده و مشغول عکس و فیلم یا ارتباط مستقیم با خانواده و دوستان می شوند.
هرچند نیت این زوار سهیم کردن دیگران در زیارت است ولی برخی برای کسب فیض حضور، اولین زیارت را بدون فیلم و عکس با دلی شکسته و از طرف حق داران به جا می آورند و در نوبت های بعدی دیگران را هم در ثواب زیارت شریک می کنند. البته باتوجه به اینکه زوار اجازه ورود گوشی به کاظمین یعنی حرم امام کاظم و امام جواد را ندارند، این مسأله سالبه به انتفاء موضوع است.
بسیاری از زوار که از ثواب خواندن نماز در حرم های ائمه خبر دارند، تلاش می کنند تا هرطور شده خودرا برای نمازهای صبح، ظهر و مغرب به حرم برسانند ولی اگر در روزهای اربعین بخواهید در نماز جماعت حرم امام حسین(ع) شرکت کنید باید حداقل دو ساعت پیش از اذان خودرا به حرم برسانید و در گوشه ای برای خودتان جایی را دست و پا کنید و تا شروع شدن نماز مشغول خواندن قرآن و زیارت نامه شوید.
توجه زوار به نماز جماعت
البته باید توجه کنید که محل استقرار شما جایی نباشد که محلی برای اتصال نماز جماعت ندارد. چون در نجف و کربلا خصوصاً در ایام منتهی به اربعین به سبب جمعیت زیاد، مسیری زوار موجب می شود تا میان صفوف نمازگزاران فاصله ایجاد شود و تعدادی از زوار از فیض نماز جماعت محروم بمانند. بطورمثال هنگام ورود به حرم حضرت عباس (ع) اگر از باب القبله وارد شوید، شاهد برگزاری یک نماز در سمت راست و یک نماز در سمت چپ صحن هستید و قسمت عقب نیز که اتصالی برای نماز وجود ندارد. یک زائر ایرانی از خادم عراقی خواست که با برداشتن موانع طلایی که مسیر عبور زوار را مشخص می کند، صفوف را به هم وصل کند ولی این خادم که ظاهرا هر روز با این درخواست ها و اعتراض ها روبرو بود، کلافه و خسته، حرف خودش را می زد.
شخصیت های ناشناخته در سامرا
یکی از توقفگاه های زوار در امامزاده سیدمحمد در راه سامراست که بسیار مورد احترام شیعیان و حتی اهل سنت در عراق است. این امامزاده، فرزند امام هادی(ع) و برادر امام حسن عسکری(ع) است و حتی مردم برای پایان دادن به اختلافات و مشاجرات خود به نام سیدمحمد قسم یاد می کنند.
زائران در سامرا علاوه بر زیارت امام دهم و یازدهم، نرجس خاتون مادر امام زمان (عج) و حکیمه خاتون خواهر امام هادی را زیارت کرده و در سرداب امام زمان (عج) نیز به خواندن زیارت و نماز می پردازند ولی بزرگانی در این حرم مدفون هستند که خیلی از زوار خبر ندارند؛ مثل سَمانه مغربیه، همسر امام جواد(ع) یا حُدَیث، همسر امام هادی(ع) و مادر امام حسن عسکری(ع).
همیشه به زیارت
برخی افراد از روی ناآگاهی سوال می کنند که چرا هر سال به کربلا می روید یا سالی چند مرتبه برای زیارت امام رضا(ع) راهی مشهد می شوید. احمد مردشتی که پا به پای زوار و حتی جلوتر از بقیه در همه حرم ها حضور می یافت و تاکید بر شرکت در نمازهای جماعت هم داشت، دراین زمینه اظهار داشت: زیارت، مثل خواندن نماز است. شما هر روز نماز می خوانید تا دائما از شر شیطان به دور باشید. شیطان همیشه در کمین انسان است و اگر لحظه ای گرفتار غفلت شویم، شیطان از آن لحظه بهره برده و انسان را به دره پرتاب می کند.
احمد مردشتی و سیدمحسن خادم نبی، زوار اربعین وی با بیان مثالی اظهار داشت: راننده ای که در جاده توانسته هزار کیلومتر را پشت سر بگذارد، یک راننده موفق است ولی اگر در یک لحظه به خواب رود، ممکنست به دره سقوط کند و سفرش منتهی به مرگ شود. زندگی انسان نیز اینطور است و هر لحظه باید بیدار و هوشیار بود. همانگونه که یک راننده در مسافرت به وضعیت موتور خودرو و آب و بنزین آن توجه دارد تا در راه به مشکلی برخورد نکند، نماز و زیارت نیز اینطور است.
مردشتی که هر چند روز یک دفعه، قرآن را ختم می کند و گاهی آیاتی را که حفظ نیست در عالم خواب از حفظ می خواند، افزود: از جانب دیگر قرآن سفارش کرده که «فاستبقوا الخیرات» در کارهای خوب سرعت بگیرید ولی شیطان همیشه در کمین است و انسان با اختیاری که خدا به او داده می تواند با بوجودآوردن ارتباط با ائمه آن قدرت را تقویت کند تا در راه لقاء الله که تمامی ندارد، حرکت نماید. اینطور نیست که بگوییم امشب نماز شب خوانده ایم و با خدا پیوند به وجود آورده ایم بلکه باید هر لحظه به بی نهایت برسیم و این بالا رفتن موجب می شود تا انسان از دام ها دور شود و اگر کسی بیشتر بالا رفته باشد، ممکنست سقوط بدتری داشته باشد؛ چون نتوانسته روح الهی را حفظ کند.
وی گریزی هم به نوشته برخی از کوله پشتی های زوار زد که قدم های خودرا نذر ظهور امام زمان (عج) می کنند و اظهار داشت: در هر زمانی حجت داریم. در زمانی پیامبر اکرم(ص) به عنوان حجت خدا بودند و زمانی هم امام حسین (ع) و الان امام زمان (عج)حجت است و راهی که می رویم به این معناست که بااینکه آرزو داشتیم در کربلا بودیم و به شهادت می رسیدیم ولی حالا با حضور در این راه پیاده روی اعلام می نماییم که یار امام زمان هستیم.
این جانباز دفاع مقدس اضافه کرد: امیدواریم در زمان غیبت آن حضرت تسریع کننده ظهور باشیم و در زمان ظهورش نیز فرمانبری کامل و بلاگردان آن امام باشیم و بارها شهید شویم و زنده شویم تا حکومت عدل الهی در جهان مستقر شود و همانگونه که در زیارت می خوانیم که شما رجعت می کنید این برگشت نیز صورت پذیرد.
به گفته مردشتی، لذت بخش ترین لحظه مسیر پیاده روی این است که «حرکت می کنید و ما در راه هستیم و خودرا پشت سر امام حسین (ع) می بینیم و می خواهیم یار او باشیم. در حقیقت خودرا در آن مسیر قرار دهیم و آرزو داشتیم که در آن روز می بودیم و حالا هم به شکلی در راه آن حضرت و مورد رضایت امام باشیم».
منبع: qawem.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب