پیاده روی اربعین با چشم دل(۷و آخر)؛
اربعینی بدون رومینگ و سماحم آرزوست
قائم: کسی که زائر اربعین می شود با عشق با دوده (ع) همه مشکلات آنرا با جان و دل می خرد، اما حذف ارتباطات بین المللی مخابرات (رومینگ) و پروسه ثبت نام در سامانه مدیریت اربعین (سماح) می تواند این سفر را برای آرزومندان و زائرانی که پای پیاده قدم در این راه می گذارد، آسانتر کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حکایت پیاده روی اربعین همچنان باقی است؛ چه از دید معرفتی و فرهنگی بررسی نماییم و چه از دیدگاه تاریخی، سیاسی یا اقتصادی به آن بنگریم. اولین گزارش سفر پیاده روی اربعین را با عنوان «پیاده روی اربعین با همراه ایرانی یا عراقی؟» به مشکلات مربوط به هزینه های تلفن همراه خصوصاً رومینگ اختصاص دادم و از زبان برخی زوار انتقادهای مخابراتی را برشمردم.
یکی از زوار می گفت «ای کاش همان گونه که در چند سال اخیر برای زیارت کربلا و پیاده روی اربعین از گذرنامه زیارتی استفاده می نماییم و از جانب دیگر نیاز به پرداخت خروجی نیست و بابت روادید هم هزینه ای نمی دهیم، رومینگ (سرویس خدمات تماس، پیامک و اینترنت اپراتورهای تلفن همراه ایران در خارج از کشور) و سماح (سامانه مدیریت اربعین حسینی) را هم حذف می کردند تا زوار هزینه کمتری برای این سفر معنوی پرداخت کنند».
کسی که زائر کربلا می شود یا در راه پیاده روی اربعین قدم می گذارد، تمام مشکلات آنرا با جان و دل می خرد ولی بهتر است مسئولان و دست اندرکاران چه در مخابرات و حج و زیارت و چه در سایر نهادهای مربوط، امکانات راحتی زوار را تا حد ممکن فراهم آورند، همچون مردم عراق که برای خدمت به زوار امام حسین(ع) سر از پا نمی شناسند.
شاید میزان گرما با تقاضای زوار برای شربت مشخص شود سامانه سماح برای چیست؟
مرتضی آقانوری مسئول کاروان جوادالائمه (ع) که چند سالی است کاروان زیارتی اربعین را از مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) معروف به مسجد ارشاد در شهرری عازم نجف و کربلا می کند و امسال تعدا زائرانش به ۵۰۰ نفر رسیده و این تعداد زائر را با ۲۵ دستگاه اتوبوس ویژه (وی آی پی) راهی عراق کرده، تعدادی از مشکلات را در موکب کربلا به خبرنگار معارف ایرنا گفت؛ از مسائل مربوط به موکب های اربعین گرفته تا سامانه سماح و هزینه های سر به فلک کشیده اتوبوس های مسافربری.
وی درباره ی سامانه سماح اظهار داشت: ظاهر مساله این است که می خواهند با ثبت نام زوار در این سامانه، آماری عرضه کنند و بگویند بطورمثال تفاوت عبور زوار از مرزهای مهران، شلمچه و ایران به عراق چند نفر بودند ولی باطن آن، گرفتن حق بیمه است در صورتیکه پول بیمه به کسی نمی دهند. هر زائری برای ثبت نام سماح مبلغ ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می کند ولی هیچ خدمتی دریافت نمی نماید. بطورمثال زائری که در نجف یا کربلا بیمار می شود به کجا باید مراجعه کند؟
ضرورت افزایش شعبه های توزیع ارز اربعین
آقانوری با یک حساب سرانگشتی از حجم بالای پول هایی که توسط زوار به حساب سامانه سماح ریخته شده اظهار داشت: اگر حساب نماییم، مبلغ بسیاری را دریافت می شود در صورتیکه در روزهای اربعین هیچ کاروانی را هم راهی کربلا نمی کنند. البته در قرارداد سماح آمده است که خدمات درمانی ارائه می شود ولی اگر برای زائر اتفاقی افتاد، باید بتوانند پشتیبانی کنند درحالی که سوال این است که کدام مرجع موظف به رسیدگی است. بطورمثال ما یکی از بیماران را به دکتر کاروان بردیم و حتی خواستیم با هزینه خود، خودرو بگیریم و او را تا مرز راهی ایران نماییم تا مشکلی برای ما ایجاد نشود.
این مسئول کاروان، ثبت نام در سامانه سماح را بهانه ای برای دریافت ارز دانست و اظهار داشت: هر زائری که بخواهد ۲۰۰ هزار دینار عراقی دریافت کند، باید در سماح ثبت نام کرده باشد که البته در ایام اول خوب بود ولی در ایام بعد برخی زوار به علت جمعیت زیاد و کمی شعبه های توزیع ارز نتوانستند دینار بگیرند.
گزارشگر ایرنا، احمد مردشتی و سیدمحسن خادم نبی، زوار اربعین دستیار هوشمند اربعین در پیامرسان داخلی
البته دستیار هوشمند اربعین در سکوی بله در پاسخ به این پرسش که سامانه سماح چه خدماتی به زوار اربعین ارائه می دهد، نوشت «شامل خدمات متنوعی مثل دریافت وام اربعینی، انتخاب نوع اعزام بصورت کاروانی یا شخصی و تعیین مرز خروجی و ورودی است» ولی وقتی خواهان توضیحات بیشتر شدم، نوشت: در حوزه درمانی، خدمات زیر به زوار اربعین ارائه می شود:
۱. بیمارستان های صحرایی در راه پیاده روی و در شهرهای نجف و کربلا برای ارائه خدمات درمانی به زوار استقرار دارند.
۲. موکب های درمانی در طول مسیر پیاده روی برای ارائه خدمات اولیه پزشکی و دارویی به زوار فعالیت می نمایند.
۳. پزشکان عمومی و تخصصی در حوزه های مختلف مانند قلب، داخلی، زنان، اطفال، طب اورژانس، روان پزشکی و مغز و اعصاب به زوار خدمات ارائه می دهند.
۵. مشاوره در حوزه بهداشت فردی، غذایی و محیطی به زوار ارائه می شود تا از مبتلاشدن به بیماریهای احتمالی جلوگیری شود.
۶. زوار می توانند با پرداخت حق بیمه، از پوشش خدمات بیمه ای بهره مند شوند. این خدمات بمنظور حفظ سلامت و ایمنی زوار در طول سفر معنوی اربعین ارائه می شوند.
آقانوری با اشاره به اینکه زائرانی هم که در سامانه سماح ثبت نام نکرده باشند، می توانند از این خدمات استفاده کنند، اظهار داشت: انجام این کارها وظیفه دولت می باشد ولی چرا از زوار پول می گیرند؟ آیا برای مسافرت هایی غیر از اربعین هم پول می گیرند؟ بطورمثال از کسی که به ترکیه یا اروپا می رود، هزینه ای دریافت می شود. البته بااینکه در راه پیاده روی خدمات اولیه پزشکی و دارویی به زوار ارائه می شود ولی این مساله در حج نیز وجود دارد و این خدمات را به زوار ارائه می دهند و پولی هم دریافت نمی کنند.
اربعین بدون رومینگ
برخی از زوار خواهان توضیح مسئولان سامانه سماح بابت پول هایی هستند که در کجا و چگونه هزینه می شود. برخی نیز معتقدند همان گونه که زوار جهت شرکت در پیاده روی اربعین در سالهای اخیر هیچ هزینه ای بابت خروجی پرداخت نمی کنند، چه ضرورتی به پرداخت هزینه های ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد. همین طور بعضی خواهان اِعمال سیاست عدم دریافت خروجی در سازمان هایی هستند که به زوار خدمات ارائه می دهند. بطورمثال مسئولان مخابرات سیاستی را اعمال کنند تا زائرانی که بدون اطلاع رومینگ خودرا روشن می کنند، هزینه ای پرداخت نکنند.
اتوبوس های ایرانی یا عراقی؟
آقانوری که دلی مملو از گلایه از مشکلات داشت، به کرایه اتوبوس ها در روزهای اربعین هم اشاره نمود و اظهار داشت: دولت مبلغ ۹۵۰ هزار تومان را برای جابه جایی زوار اعلام نمود درحالی که ما برای اعزام زوار، اتوبوس ویژه (وی آی پی) با این مبلغ پیدا نکردیم و رانندگان اتوبوس ها خواهان پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر زائر می شدند.
وی اضافه کرد: مسئولان مربوطه می گویند«قیمت یک اتوبوس اختصاصی (وی آی پی) ۳۳۰ هزار تومان در ایام عادی است که اگر هزینه برگشت را هم برآورد نماییم، مبلغ ۷۶۰ هزار تومان می شود، نه ۹۵۰ هزار تومان ولی در جلسه می گویند نباید نرخها افزایش یابد درحالی که در چنین روزهایی تقاضا زیاد و عرضه کم است. این مشکل هر ساله وجود دارد و بهتر است واقعیت را بگویند که اتوبوس نداریم تا اینطور بازار سیاه بوجود بیاید.
مسئول کاروان جواد الائمه اظهار داشت: شرکت های اتوبوسرانی نرخها را می دانند ولی منتظر اعلام نرخ دولت می مانند. من چون برای کاروان اتوبوس می گرفتم، بصورت دقیق در جریان هستم. بمحض اعلام نرخ از طرف مسئولان دولتی، رانندگان اعلام نمودند برای هر زائر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت رفت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت برگشت می گیرند در صورتیکه اگر دولت مبلغ اتوبوس را نفری ۷۰۰ هزار تومان اعلام می کرد، شرکت های اتوبوسرانی حداکثر مبلغ ۹۰۰ هزار تومان را اعلام می کردند که بنظر می رسد سازمان تعزیرات حکومتی باید به این مساله رسیدگی کند.
وی اظهار داشت: سال قبل وضعیت قیمت اتوبوس ها در مجموع بهتر از امسال بود. البته سالهای قبل هم نرخ می دادند ولی در نهایت 2 برابر می شد و رانندگان کمی بالاتر از مبلغ اعلام شده می گرفتند. پیشنهاد من این است که دولت تعداد اتوبوس ها را بیشتر کند. ایام اربعین اتوبوس های عراقی فعالیت می نمایند و سود آن نصیب رانندگان عراقی می شود.
احمد وحیدی، وزیر سابق کشور در بازدید از مرز خسروی عبور از مرز در سه ثانیه
آقانوری از عملکرد دولت در ساخت جاده های منتهی به مرز و وضعیت پایانه های مرزی اظهار رضایت کرد و اظهار داشت: دولت برای رد شدن زوار از عبوری های (گیت) عراق و ایران به خوبی کار کرد. سالهای قبل شاید چهار تا پنج ساعت طول می کشید تا از مرز عبور نماییم که یکی از عذاب های دنیا و آخرت بود ولی از زمانی که آقای احمد وحیدی (وزیر کشور وقت) آمد، مدیریت خوبی صورت گرفت و همان گونه که احمدرضا رادان فرمانده انتظامی کل کشور اعلام نمود زوار در سه ثانیه از مرز رد می شدند.
موکب هایی که تا پس از اربعین پذیرایی می کنند
آقانوری که تجربه ای در کاروان داری و مسائل زیارتی دارد به کم شدن تعداد موکب ها هم اشاره ای کرد و اظهار داشت: امسال تعداد موکب های ایرانی در عراق نسبت به سالهای قبل کمتر شده است. یعنی از حدود هزار و ۲۰۰ موکب به ۸۰۰ موکب تقلیل پیدا کرده است. الان که (۱۲ صفر) اینجا (کربلا) هستیم، هنوز موکب های عراقی راه نیافتاده و وسایل موکب های ایرانی هم لب مرز است.
وی اضافه کرد: به نظرم ستاد عتبات عالیات برنامه ریزی درستی دراین زمینه نداشته و موکبی که اینجا در کربلا می بینید، حاصل تلاش یک ساله دوستانی است که هفته ای یک روز جلسه گذاشتند و یک ماه قبل به کربلا آمدند و چون وسایلشان اینجا مستقر بوده، توانستند چنین موکبی را برپا کنند.
فاصله موکب جواد الائمه(ع) تا حرم حضرت عباس(ع) در حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی است؛ البته با وجود موکب های پذیرایی و شلوغی جمعیت درنوردیدن این فاصله درحدود یک ربع طول می کشد. این موکب پنج هزار متری شامل چند قسمت است که قسمت مربوط به برادران مساحتی هزار متری و قسمت خواهران نیز هزار و ۲۰۰ متر است.
زوار در موکب جواد الائمه(ع) مشغول صرف صبحانه کولرها را با مهندسی معکوس ساختیم
محسن میرزایی یکی از خادمان این موکب بود که رگه های سفیدِ روی پیراهن مشکی اش نشان از فعالیت شبانه روزی او می داد. چون به قدری عرق از سر و رویش به پیراهنش ریخته بود که شاید خودش متوجه این دورنگی لباسش نشده بود. از او درباره ی موکب جواد الائمه(ع) پرسیدم که اظهار داشت: پارینه ۲۰ کولر و ۵۰ پنکه موکب ها را خنک می کرد و امسال تعداد کولرها را به ۵۰ دستگاه رسانده ایم.
میرزایی اظهار داشت که موکب جواد الائمه (ع) جزو معدود موکب های فعال ایرانی است. چون ۲۰ ماه محرم (پنجم مرداد) خودرا به کربلا رسانده بود و کار آماده سازی موکب را هم از چهارم صفر یعنی ۱۹ مرداد آغاز نموده بود.
این خادم زوار امام حسین(ع) اظهار داشت: دو کانتینر شامل وسایل موکب ها در انبار کربلا تا سال آینده می ماند. البته هر سال دو تریلی اجناسی مثل داربست، آرد، گاز مایع و کولر با خود می آوریم. کولرهایی که در موکب ها هستند را با مهندسی معکوس ساختیم. این نوع کولرها به کولر فن معروف هستند که موتور آنها سه هزار دور در ثانیه می چرخد.
در لابه لای صحبت های این خادم حسینی به یاد پیاده روی سال قبل افتادم که یک روز در موکب چادرملو استراحت کردیم و ضمن استفاده از برنامه های این موکب گزارشی با عنوان «موکب هایی که برای بازی خردسالان هم سرمایه گذاری می کنند» منتشر کردم که چه خدماتی به زوار ارائه می دهند، از پاسخ به سوالات شرعی و عکس یادگاری گرفته تا مهد کودک و کتابت قرآن.
میرزایی وجود ژنراتور را امری ضروری برای موکب دانست و اظهار داشت: در اینجا شاید چهار ساعت در روز برق داشته باشیم و این کولرها ۲۰ ساعت روشن هستند. امسال برای نرمی کف موکب ها، فوم آوردیم. شکر خدا کمک های مردمی هم می رسد. بطورمثال آبگوشتی که امروز خوردیم یک بانی ایرانی داشت.
روحانی که مانند سایر خادمان به زوار خدمت می کرد
میرزایی گریزی هم به میهمان نوازی مردم عراق برای پذیرایی از زوار زد و اظهار داشت: حاج نزار مالک ۱۵ هزار مترمربع زمین در اینجاست که هر سال در اختیار زوار اربعین می گذارد که پنج هزار متر آن به موکب جواد الائمه (ع) اختصاص دارد. حدود ۱۰۰ نفر از خادمان ایرانی یک ماه در اینجا حضور دارند و تا دو روز پس از اربعین که بیشتر موکب ها تعطیل می شود، خدمات ارائه می دهند.
روحانی این کاروان هم که جای خود داشت. حجت الاسلام محمد اکرمی ابرقویی هم امام جماعت این کاروان بود و کسانی که به خاطر گرمای شدید هوا یا شلوغی جمعیت زوار ترجیح می دادند تا نماز را در موکب بخوانند، به حاج آقا اقتدا می کردند و پس از نماز هم قرائت زیارت عاشورا و دعای سلامتی امام زمان (عج) برقرار بود ولی نکته جالب این بود که حاج آقای اکرمی بعد از نماز، لباس روحانیت را به کناری گذاشته و مانند سایر خادمان به زوار خدمت می کرد. شاید این روحانی مخلص تمایلی به انتشار تصویرش نداشته باشد ولی برخی معتقدند کار برای امام حسین(ع) ریابردار نیست و گاهی باید برای تعظیم شعائر الهی تظاهر هم کرد.
حجت الاسلام اکرمی درحال نماز و خدمت گذاری به زوار امام حسین (ع) سوغاتی فراموش نشود
پیامبر اکرم(ص) به قدری برای سوغاتی اهمیت قائل بودند که فرمود «هر گاه سفر رفتید، در بازگشت برای خانواده تان سوغاتی بیاورید؛ حتی اگر قطعه سنگی باشد». کربلا که دیگر جای خود دارد. خرید سوغاتی یکی از مسائلی است که بطور معمول ذهن زوار را خصوصاً در ایام پایانی سفر به خود مشغول می کند.
با توجه به سفارش های رهبر معظم انقلاب بر اساس پشتیبانی از تولید داخلی، خیلی از زوار به خریدن مهر کربلا یا تربت یا عطر و جانماز یا لباس آخرت اقدام می کنند ولی توجه ندارند که در چنین مواردی بجای پرداخت ریال اگر از دینار استفاده کنند، از نظر مالی به نفعشان خواهد بود. چون فروشندگان عراقی هر دینار را ۴۰ هزار تومان محاسبه می کنند درحالی که زوار دینار را به قیمتی حدود ۳۷ هزار تومان خریداری می کنند.
بهداشت و رسیدگی هر سال بهتر از پارسال
بهداشت و پاکیزگی نجف و کربلا از خیابان ها و جاده های بین شهری گرفته تا اطراف حرم ها نشانگر توجه مسئولان عراقی و ایرانی به زوار است. امسال که گرما زوار را هلاک می کرد، انواع کولرهای بزرگ و کوچک یا پنکه هایی که بر سر و روی زوار آب می پاشید، از هُرم ۵۰ درجه ای عراق کم می کرد و از جانب دیگر تهیه سایه بان هایی برای محافظت زوار از گرما در کربلا و نجف و حتی در طول مسیر پیاده روی، نشانگر وضعیت رسیدگی به زوار بود که باتوجه به افزایش استقبال مردم ایران و عراق، زوار کمتر احساس خستگی و گرما می کردند. گاهی که ساعت ۲ نیمه شب راهی حرم امام حسین(ع) می شدیم، گرمای کربلا به قدری بود که آب پاش های اطراف حرمین هم پاسخگو نبود.
نظافت خیابان ها در راه پیاده روی از نجف تا کربلا نیز به شکلی بود که در گوشه و کنار مسیر و در هر چند قدمی زوار، سطل های زباله در اندازه ها و شکل های مختلف وجود داشت و حتی با قرار دادن موانعی، مسیر پیاده روی از خیابان مشخص بود و زوار با خیالی آسوده به پیاده روی می پرداختند.
منبع: قائم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب