قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
پژوهشگر حوزه و دانشگاه پاسخ داد:

سبک زندگی در عصر غیبت چگونه است؟

سبک زندگی در عصر غیبت چگونه است؟

قائم: قائم: پژوهشگر حوزه و دانشگاه با توصیف برخی خصوصیات آخر الزمان اظهار داشت که مؤمنان باید راه خودرا در آخرالزمان از فرهنگ غالب بی دینی و بی اخلاقی جدا سازند.


به گزارش قائم به نقل از خبرگزاری ایرنا، نشست یکصد و شصت و هفتم از سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی مؤسسه موعود (عج) با سخنرانی حجت الاسلام مصطفی امینی خواه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
نویسنده کتاب سه دقیقه در قیامت در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت روایات مرتبط به اخلاق آخرالزمانی و هشدارهای تعیین کننده ائمه اطهار (ع) عنوان کرد: تصویر و تصوری که از سالهای و ایام قبل از ظهور حضرت بقیه الله در افکار عمومی ساخته شده است، بیشتر مبتنی بر بشارت و پایان دهشت بوده است، در صورتیکه به همان اندازه که وجوه بشارت آمیز و نوید بخش مهم می باشد، وجه اخطار آمیز آن محل توجه ائمه اطهار بوده است.
وی اضافه کرد: در مجموع، روایات صادره دربارة آخرالزمان از آن حکایت می کند که خداوند رحمان و پیامبر رحمت و دیگر معصومین به ما وعدة وقوع این خطرات و بحران ها را داده بودند که برای نتایج بدتر از آن هم آماده شویم تا مبادا گرفتار مناسبات و اخلاقیات مردمان آخرالزّمان بشویم. مبادا چنین شود که بی اخلاقی و فاصله گرفتن از معنویات را ناشی از ظرف زمان بدانیم و به وضعیت آخرالزمانی، اخلاق آخرالزمانی و دوری از ساحت قدس خداوندی و ولیّ خدا عادت نماییم.

روایات آخرالزّمانی، راهنمای گویای سبک زندگی در ظلمات عصر غیبت

امینی خواه روایات آخرالزمانی را گونه ای از سبک زندگی دانست و اضافه کرد: آخرالزمان دورانی است که انسان گرفتار بیشترین فاصله بین نورانیت عقل، آموزه های وحیانی و خود انسان می شود. شب فراگیر به معنای غیبت و بامداد به معنای ظهور و روایات در ارتباط با آن حاکی از یک سبک زندگی و یک نظام اخلاقی در مقابل فساد منتشر و بسط یافته به حساب می آید و هیچگاه مپندارید این وقایع غیررحمانی ناشی از طبیعت و رشد زمانه است.
آگاه باشید که این رفتارها حاصل از پیشرفت تکوینی بشر نیست. چنین نیست که روابط آدمیزاد پیشرفت کرده باشد. ما در بسیاری اوقات در تحلیل مسائل، گرفتار خطای راهبردی می شویم که این بی اخلاقی ها ناشی از پیشرفت بشر است؛ هیچگاه چنین نیست که این بحران های اخلاقی تجلی پیشرفت بشر باشد و نباید برای ما عادی و طبیعی بشود. خیلی از صدمه های نوپدید، به هیچ وجه عادی، طبیعی و اخلاقی نیست؛ بلکه بر مبنای روایات، تجلی رفتار و مناسبات آخرالزمانی است.
در قرآن آمده است: «و اشرَقَتِ الارضُ بِنورِ رَبِّها؛ زمین به نور پروردگارش روشن می شود.» در روایات چنین آمده است که در زمانة ظهور، نور حضرت صاحب الزمان (عج) است که عالم را روشن می کند. بدین ترتیب باید بدانیم که دوران غیبت، دورانی است که ما از این نور محرومیم و در تاریکی ارزش خیلی از مطالب فهمیده نمی گردد. آدمی در ظلمات بر روی همه چیز پا می گذارد؛ در حالیکه نمی داند بی آن که ببیند و تشخیص دهد، گوهر و جواهراتی را لگدمال کرده است.

غایت عادت و ته نشینی رفتار آخرالزمانی دوری از رحمت خداوندی و ولی خداست

پژوهشگر حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به عواقب وخیم عادت کردن به مناسبات و رفتار آخرالزّمانی خاطرنشان کرد: «هرچه مناسبات آخرالزّمانی در رفتار مردم سراسر دنیا ته نشین می شود، مردم از مناسبات اخلاقی حقیقی و رحمانی دور می شوند. حتّی اشخاصی که از ادراکات فطری که تا چند دهه یا پیشتر بهره مند می شدند، حالا از آن دور شده اند و دیگر ندای درون و رسول باطنی هم نمی تواند هادی آنان باشد.
اولاد آدمی به طرز قابل توجهی توفیق دریافت هرگونه ادراکات فطری را از دست داده و هر آن چه که بخواهد بر بُعد حیوانی آدمی لگام بزند، آنرا پس می زند.

شورش ضد ارزش ها در مقابل ارزش های اخلاقی و انسانی

امینی خواه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در کتاب «الکافی»، جلد ۸، صفحه ۴۲-۴۶، خصوصیت ها و خصوصیات آخرالزمان را بر شمرد و بیان داشت: «آن بعد بسیار مهمی که در این روایت به چشم می خورد. این مساله است که آن چه ارزش است در قامت ضدّ ارزش جلوه می کند و آن چه ضد ارزش است، در قامت ارزش ظاهر می شود. نوعی وارونگی در مناسبات مردم در آخرالزّمان دیده می شود.» این روایت از امام صادق (ع) از حمران بن اعین از راویان شیعه و ثقه دوران خود، با دو سند در کتابی معتبر نقل شده است. حمران نقل می کند که در محضر صادق آل محمّد (ع) بودم و گفت وگویی بین امام و منصور دوانیقی در جریان بود.
به گفته وی حضرت با مظلومیت در معیّت دوانیقی حضور داشت، به صورتی که خلیفه عبّاسی سوار بر اسب و حضرت سوار بر قاطر پیش می آمدند. در ادامه، دوانیقی از حضرت خاطره ای نقل کرد که در آن، وی خطاب به اباعبدالله جعفر ابن محمّد ضد السلام می گوید: «دیدی که خداوند به ما چه عزّتی داد! بهتر آن است که خودت به خلافت ما روی آوری و آنرا تائید کنی. در صورتیکه من می دانم تو از هرکس دیگری به خلافت شایسته تری. در صورتیکه اگر این اعتراف مرا منتشر کنی با تو به طرز دیگری برخورد می کنم.»
حضرت مدارا کرده و در جواب او فرمود: «نیازی که تو به ما داری، بیشتر است از نیاز ما به تو.» بعد از این گفت و گویی میان امام شیعیان و خلیفة غاصب درگرفت. بعد از پایان این گفت و گو و فراغت آن حضرت از حاکم جبّار، یکی از شیعیان حضرت به محضر امام رسید و از کیفیت این دیدار اظهار نگرانی کرد و در ادامه از ساحت امام پرسید: این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
وی اضافه کرد: حضرت در پاسخ می فرماید که اگر به این اوضاع ظاهری اتکا کنید، [بله]؛ آنها در وضعیت برتری هستند؛ امّا در باطن عالم آنقدر از خدا دورند و خشم خداوند را برانگیخته اند که اگر همه عالم جمع بشوند و بخواهند آنها را بیشتر از چشم خدا بیندازد، نمی توانند. آنها آنچنان از خدا دورند و خشم خدا را برانگیخته اند که عذابی سخت در انتظار آنان است.


سقوط آزاد اخلاق در آخرالزّمان

سخنران نشست فرهنگ مهدوی با بر شمردن اوصاف آخرالزمان از زبان امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: حضرت می فرمایند این اوضاع بدتر از این می شود. حق می میرد؛ اهل حق می روند؛ جور همه سرزمین را در بر می گیرد، قرآن متروک می شود و به قرآن چیزهایی حمل می کنند و برداشت هایی از آن می کنند که هیچگاه در آن نبوده است. چیرگی اهل باطل بر اهل حق، در کلام امام به چشم می خورد.
شرّ را می بینی که ظهور می کند و اصحاب شر را. فسق پخش میشود، مردها به مردها اکتفا می کنند، زن ها به زن ها. در چنین شرایطی مؤمن مجبور به خموشی است، فاسق دروغ می گوید و کسی دروغ او را رد نمی کند، صغیر، بزرگسال را تحقیر می کند. در این دوران، وقتی کسی را به گناهی نسبت می دهند، آن فرد خوشحال می شود، و حتّی فرد آنرا انکار نمی نماید. در این روایت اشاره شده است که کودکان جنس کار خدمات دهی جنسی را به جای زنان انجام می دهند و زن ها به خانمها اکتفا می کنند.
مضمون این روایت چنین می فرماید: مدح و ثنا زیاد می شود، انسان پولش را در غیر طاعت خدا خرج می کند، یک کسی وقتی یک مؤمنی را می بیند که این همه تلاش می کند، به خدا پناه می برد که چرا اینقدر این مؤمن تلاش می کند، این کارها را افراطی گری و بی عقلی می داند. کار برعکس می شود، همسایه، همسایه اش را اذیت می کند، کافر را می بینی که از اوضاع مؤمن خوشحال است، در زمین فسادی است که به نفع کفّار و کافر راضی از آن است. می بینی که شراب را به شکل علنی استفاده می نمایند و کسانیکه ترس از خدا ندارند، جمع می شوند برای نوشیدن شراب. کسی که امر به معروف می کند، خوار است و ذلیل و کسی که دارد گناه می کند هم با قدرت انجام می دهد و بقیه هم پشت او هستند. کسانیکه اهل پیروی از آیه های الهی اند تحقیر می شود و محبان آنها هم تحقیر می شوند.
وی در توصیف آخر الزمان افزود: راه خیر بسته است، کار خیر انجام دادنش دشوار می باشد، و راه شر باز است و همه به آن میل دارند، مردم حج نمی روند و یکدیگر را سفارش به نرفتن می کنند، مردها به اندامشان برجستگی¬هایی می دهند که مردان به آنها توجه نمایند، و زنان نیز، مرد و زن راه کسب درآمدشان می شود اندام جنسی شان. زنان را می بینی که برای خود انجمن ها ترتیب دهند، مردان همانند زنان به موهایشان شانه می زنند، مردها برای اندام جنسی شان هزینه می کنند، مردان جهت استفاده از مردان با یکدیگر رقابت می کند، صاحب مال و پولدار از مؤمن عزیزتر است. مؤمن را می بینی که تحقیر شده و ذلیل شده است، بدعت ها و زنا رایج است، مردم به شهادت دروغ اتکا می کنند، حرام حلال دانسته می شود و حلال حرام دانسته می شود، دین امر شخصی می شود، کتاب خدا تفسیر به رای میشود و احکام خدا تعطیل می شود...»

مردان و زنان در عصر غیبت دین و اخلاق

امینی خواه بعد از شرح فرازی از روایت امام صادق ضد السلام، افزود: در ادامة این روایت بلند و تلخ که مبین فقدان اخلاق و دین در آخرالزّمان است، می خوانیم: «شنیدن قرآن به گوش ها سبک، و شنیدن باطل به گوش ها آسان است، حدود الهی تعطیل می شود، مساجد ظاهری زیبا و مزخرف، و عاری از باطن باشد، مردم صادق ترین ها اشخاصی می دانند که بیشتر دروغ می گویند، شر و ظلم عادی می شود، غیبت برای مردم نمکین می شوند، با غیبت با یکدیگر بشارت می دهند، افشای عیوب برای هم شیرین می شود. حج و جهاد را برای غیرخدا به انجام می آورند، خرابی ها بیشتر از آبادانی است، خون ریختن عادی است، معیشت مرد از کم گذاشتن برای دیگری میسر می شود، در آخرالزّمان خویش را به بد زبانی مشهور می کنند تا سایرین از آنها بترسند، تنها راه کسب کرسی ریاست بد دهنی و بد زبانی است، نماز دست کم گرفته می شود، پول بین افراد زیاد است، ولی زکات داده نمی شود.
مردها شبها نشئه و روزها مست اند، کاری هم ندارند که دیگری چه اوضاعی دارند، با حیوانات رابطه جنسی برقرار می کند، حیوانات را به جان هم می اندازند تا لذت جویی کنند، طرف برای نماز خواند می رود ولی باز می گردد بدون هیچ گونه پوششی، دل ها قساوت می گیرد و چشم ها خشک می شود، ذکر و روایت طرفدار ندارد. نماز خوان برای ریا نماز می خواند، حرام و پول حرام رایج می شود، فقیه فقه را می آموزد برای ریاست، مردم با کسی می مانند که غلبه دارد نه آن کسی که حق با اوست. حرام خوار مدح می شود.
در مکه و مدینه کارهایی می شود که خدا دوست ندارد، الان بزرگترین مسابقات قمار در مکه برگزار می گردد. ابزار موسیقی حرام در مکه و مدینه برگزار می شود، یکی برای تذکر و امر به معروف و نهی از منکر کند، این که برای تذکر می رود مورد تذکر قرار می گیرد، و می گوید این چیزها از شما برداشته شده است، و شما تکلیف به این کار ندارید، از تو برداشته شده است. چشم و هم چشمی بین مردم زیاد می شود و... »
فرهنگ؛ اما معیوب و وارونه
پژوهشگر مطالعات آخرالزمانی فرهنگ مردم آن دوران را وارونه دانست و اضافه کرد: در نگاه امام صادق (ع) همه این موارد یک جنس است، همه اش حاکی از یک فرهنگ معیوب است. این که ربا شایع می شود و کسی بد نمی داند، زنا چیزی می شود که زنان را با آن مدح می کند، تقریبا معادل واژه «پورن استار». زن با شوهر خودش جهت آلوده دامنی همکاری می کند. اغلب مردم را می بینی که گرفتار چنین مسائلی شده اند و خانوادة خوب، خانواده ای می شود که به زنان اجازه می دهد راحتتر معصیت کنند.
وی افزود: در آخر الزمان بگونه ای می شود که اگر کسی می خواهد جنایتی رخ بدهد، منتظر شب نمی ماند؛ بلکه آن قدر جرئت علی الله پیدا می کنند، در ملاعام مبادرت به جنایت و جرم می کنند، مؤمن نمی تواند منکر را بکوباند جز در دل خود، پول های کلان برای دشمنی با خدا خرج می شود، مسئولین، روسا می خواهند مدام خویش را به اهل کفر نزدیک کنند، و هی خویش را از اهل خیر دور می کنند، حاکمان طی حکم دادنشان را رشوه می گیرند، و ریاست قواله کسی است که مال بیشتر دارد، با محارم خودشان ازدواج می کنند، و به همان اکتفا می کنند، آدم می کشند فقط بر مبنای یک احتمال.
همرنگ جماعت مشو
حجت الاسلام امینی خواه بعد از قرائت تمام روایت امام صادق (ع) بیان داشت: مؤمنان می بایست راه خویش را در آخرالزّمان از فرهنگ غالب بی دینی و بی اخلاقی جدا سازند. امام در فراز انتهایی روایت اخطار می دهند: «ای حمران! اینها را می بینی؟ نخست حساب خویش را از این جدا کن»، اینها محصول آخرالزّمان است، نه پیشرفت بشری.
وی اظهار داشت: بر این اساس «هرگاه چنین وضعی را دیدی از خدا نجات بخواه. نیک بدان که این مردم در خشم خدا هستند، خدا به این ها مهلت می دهد تا موعد مقرر.» بله! این گونه نیست که هرکس گناه کرد، بی پاسخ بماند. امام می فرمایند، ای مؤمن! تلاش کن جایی خدا تو را ببیند که کارهایت شبیه کارهای مردم آخرالزّمان نیست. خلاف جریان آخرالزّمان حرکت کن؛ آنگاه اگر مردمان بی دین و بی اخلاق مشمول عذاب خداوندی شدند، تو مشمول رحمت خواهی بود.» امینی خواه در انتها نشست با استناد به متن روایت تصریح کرد که قبل از فرارسیدن ظهور امام زمان ضد السلام، مؤمنان می بایست راه درست را انتخاب و فاصله خویش را از بی دینان و غفلت زدگان دور و دورتر کنند.
امینی خواه تصریح کرد: این موارد برای این بر شمرده و بازخوانی می شود که ما چقدر آخرالزّمانی هستیم؟ اگر عذاب خداوندی برسد، خداوند عذاب شوندگان را سوا نمی نماید. فاصله گذاری با اهل گناه و مباینت با اهل شرّ مسئلة تعیین کننده در شمول عذاب الهی است. در یک کلام! خودت را قرین اهل خیر کن که خداوند تو را از آنها حساب کند، انس و رفاقت با اهل خیر، منجر به عاقبت به خیری در آخرالزّمان می شود.



منبع:

1403/08/03
09:52:45
5.0 / 5
241
تگهای خبر: ائمه , اسلام , امام , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳