رجبی دوانی گفت وگو با قائم مطرح كرد:
کار پیامبر در هدایت مردم سخت تر بود یا امامان معصوم؟ به علاوه فیلم
به گزارش قائم، کارشناس تاریخ اسلام اعتقاد دارد کار ائمه برای هدایت مردم سخت تر از زمان پیامبر اکرم(ص) بود. چون رسول خدا با بت پرستانی روبرو بود که در مقابل منطق اسلام پاسخی نداشتند ولی ائمه می خواستند مسلمانانی را هدایت کنند که از روح اسلام جدا شده بودند.
دریافت 98 MB محمدحسین رجبی دوانی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا در رابطه با جهان اسلام پس از پیامبر عنوان کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و انحرافی که در اسلام از هر جهت پدید آمد، می بینیم که جامعه کم کم به این سمت می رود که دین به شکلی از سیاست جدا شود. در زمان پیامبر اعظم(ص) مسجد بعنوان مرکز تمام امور سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی و قضایی و البته عبادی محسوب می شد.
وی اضافه کرد: در صدر اسلام مرکز حکومت و پایگاه مدیریت اسلام هم مسجد بود؛ بگونه ای که آن حضرت سفیران کشورها را در مسجد به حضور می پذیرفتند و بسیج نیروها از مسجد شروع می شود ولی کم کم کارکرد مسجد را تقلیل دادند؛ بگونه ای که اول، دارالاماره ایجاد می شود و مرکز سیاسی از مسجد بیرون می آید و سپس جایی برای قضاوت ایجاد می شود و کار قضاوت از مسجد جدا شده و در نهایت مسجد فقط بعنوان مرکزی برای عبادت و حداکثر به مرکزی برای آموزش علوم دینی تبدیل می شود.
این پژوهشگر تاریخ تشیع افزود: آن زمان در مساجد نمازهای پنج گانه با صف های منظم و جدیت برگزار می شد ولی اینکه چه کسی امام جماعت است، اهمیتی نداشت و معمولاً امام جماعت در مسجد جامع شهر بعنوان حاکم شرع منصوب می شد. مثلاً ولید بن عقبه، حاکم خلیفه سوم در کوفه با حالتی مستانه به مسجد می آید و نماز بامداد را چهار رکعت می خواند.
وی اضافه کرد: وقتی امیرمومنان به خلافت رسید، وارث چنین وضعیتی بود و آن خطبه های آتشین و تکان دهنده حضرت علی(ع) را در نهج البلاغه می بینیم. آن حضرت نمی فرماید چرا در نماز جماعت شرکت نمی کنید یا چرا روزه نمی گیرید بلکه می فرماید چرا نشسته اید و نسبت به این مسئله بی تفاوت هستید یا می فرماید شما می بینید که چگونه شامی ها در باطل خود متحد هستند ولی شما در حق خودتان متفرق هستید و هر کس به فکر خودش است.
رجبی دوانی افزود: بر همین مبنا حضرت علی(ع) تلاش گسترده ای برای مبارزه با این وضعیت کرد. بنابراین در زمان خلافت آن حضرت، ما با پدیده بی دینی روبرو نیستیم. چون همه مردم، دیندار و نمازخوان هستند و حتی در کربلا می بینیم که لشکر عمر سعد نماز جماعت بامداد را به امامت عمر سعد برگزار می نماید و نماز جماعت و جمعه شمر لعین ترک نمی شود ولی از روح اسلام تهی شده بودند و بازگشتی به جاهلیت پیدا کرده بودند.
پیامبر اکرم(ص) توانستند دولت تشکیل دهند ولی حضرت علی(ع) فقط چهار سال و ۹ ماه حکومت کرد و وارث یک وضعیت منحرف بود و بقیه هم قدرتی نداشتند
وی اضافه کرد: در واقع امامان ما با جاهلیت جدید روبرو بودند. به نظر من کار ائمه ما سخت تر از کار پیامبر (ص) بود. چون پیامبر با مشرکان بت پرست بی منطقی روبرو بود که در مقابل منطق قوی اسلام پاسخی نداشتند و در نهایت وقتی پیامبر سوال می کرد چرا این بت ها را پرستش می کنند، حداکثر می گفتند ما از پدران خود پیروی می نماییم ولی پیامبر توانستند ظرف ۲۳ سال اسلام را در تمام شبه جزیره گسترش دهند درحالی که امامان ما با مسلمانانی مواجه گشتند که منحرف شده بودند؛ مسلمانانی که از روح اسلام جدا شدند و درست کردن آنها سخت تر از مشرکانی بود که بخواهید آنها را به اسلام هدایت کنید.
این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: رهبر معظم انقلاب در کتاب کوچک پیشوای صادق تعبیری دارند که تجدید یک انقلاب سخت تر از ایجاد آن انقلاب است. بنابراین ائمه در مرحله تجدید انقلاب پیامبر بودند که سختی های فراوانی داشت. پیامبر اکرم(ص) توانستند دولت تشکیل دهند ولی حضرت علی(ع) فقط چهار سال و ۹ ماه حکومت کرد و وارث یک وضعیت منحرف بود و بقیه هم قدرتی نداشتند.
وی عنوان کرد: بنابراین تلاش ائمه ما مثلاً امام صادق(ع) در موسم حج در مسجد الحرام یا مسجد النبی در مقابل زائرین حج با افراد مخالف این گونه بود که با آنان بحث می کرد و می فرمود اگر این حج فقط به اعمالی محدود شود، ارزشی ندارد؛ همان چیزی که در عربستان سعودی می بینیم. بنابراین حجی که برائت از مشرکان نداشته باشد در پیشگاه خدا هیچ ارزشی ندارد؛ بخصوص هم اکنون با وجود مشرکان جدیدی مثل استکبار و صهیونیزم که بعضی از سران کشورهای اسلامی نه تنها بیزاری نمی جویند که نوکری آنها را هم می کنند.
ائمه(ع) تلاش کردند تا دین را از خصوصی سازی خارج کنند
رئیس بنیاد ایرانشناسی اضافه کرد: امام حسین(ع) درست در روزی که به سمت کوفه حرکت کردند که همه زائرین خانه خدا، مکه را برای رفتن به عرفات ترک می کردند. در واقع آن حضرت با این حرکت خود نشان دادند که آن حجی که در حاکمیت یزید باشد، ارزشی ندارد و به همین دلیل حج را در موسم حج انجام نمی دهند و برای آگاه کردن مردم به کوفه می روند.
امام حسین(ع) درست در روزی که به سمت کوفه حرکت کردند که همه زائرین خانه خدا، مکه را برای رفتن به عرفات ترک می کردند. در واقع آن حضرت با این حرکت خود نشان دادند که آن حجی که در حاکمیت یزید باشد، ارزشی ندارد
رجبی دوانی اظهار داشت: ائمه معصومین(ع) در ۲۵۰ سالی که ظهور و حضور در جامعه داشتند، همواره تلاش می کردند تا جامعه را از این حالت خصوصی کردن دین و عدم احساس مسئولیت در زمینه اجتماع و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی خارج کنند و آن چیزی را که خلفای غاصب، باب کرده بودند در هم بشکنند ولی قدرت در دست آنها بود و امامان ما در تنگناهای شدید بودند.
وی اضافه کرد: هم اکنون به لطف الهی در نظام ولایی هستیم که از نظر شرایط قابل قیاس با دوران امامان نیست. امروز ولی فقیه به نیابت از امام عصر(عج) حکومت می کند و رهبر جامعه، هم پیشگام در امر عبادت و سیاست است و هم اجرای تکالیف فردی و اجتماعی مسلمانان نه فقط برای ایران دغدغه که برای عالم اسلام و بشریت دارد. کسی که ایمان داشته باشد و رهبری نظام را ببیند و از او پیروی نکند و راه دیگری برود، او خویش را در خسران ابدی انداخته است.
این استاد دانشگاه افزود: رهبر انقلاب با پیروی از اجداد طاهرینش این مسیر را طی می کنند و خداوند یک رهبر شایسته، آگاه، هوشمند، هوشیار و دولتمرد برجسته به ما عنایت کرده که برای رفتن به مسیر حق پیروی از او بهترین و ساده ترین راه است. محال است کسی بگوید با رهبری زاویه دارد ولی مومن و بر دین خود هست در حالیکه اینها همانند کسانی هستند که ائمه آنها را گرفتار خسران می دیدند و می خواستند آنان را به راه حق راهنمایی کنند و حتی اگر کسی در مسائل شرعی مقلد رهبری نباشد ولی برای سعادت در دنیا و آخرت باید پیرو رهنمودهای وی در مسائل سیاسی و اجتماعی باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب