زیست بوم نوآوری طلاب در طراحی برای آینده محقق می شود به علاوه فیلم
به گزارش قائم، رئیس پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا(ع) از برگزاری رویدادی به نام طبا مخفف کلمات «طراحی برای آینده» اطلاع داد که آغاز جریانی برای تحقق زیست بوم نوآوری و شکوفایی مبتنی بر دانش های علوم اسلامی و مهارت های حوزوی است.
دریافت 149 MB به گزارش قائم به نقل از ایرنا رویداد طبا (طراحی برای آینده) به منظور پشتیبانی از محصولات و خدمات نوآور طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور از جانب مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مجتمع حوزوی امام رضا ضد السلام، مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور، مرکز خدمات حوزه های علمیه و خانه اندیشه ورزان برگزار می گردد که محورهای این رویداد شامل فرهنگ و معنویت، مسائل اجتماعی، اقتصاد، رسانه، فضای مجازی، رفاه، سلامت و تأمین اجتماعی، مدیریت، هوش مصنوعی، فناوری و نوآوری، فناوری اطلاعات، دفاع و مقاومت و بین الملل است.
علاقه مندان از ۲۰ آذر تا پایان دی می توانند طرح های خویش را در پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بارگذاری کنند و ارزیابی طرح های ارسال شده از پنجم تا دهم بهمن خواهد بود. اختتامیه و تعیین برگزیدگان این رویداد هم به ۳۰ بهمن موکول شده است.
قرار است در این رویداد از برگزیدگان حمایت های مالی شود که مهم ترین موارد شامل تأمین مالی راه اندازی شرکت خلاق یا دانش بنیان تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای سه شرکت برگزیده و تأمین مالی برای دو شرکت برگزیده تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
حجت الاسلام فرهاد داودی پور دبیر علمی رویداد طبا به بیان جزئیات برگزاری این رویداد پرداخت و به خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: هدف از این رویداد آغاز جریانی برای تحقق زیست بوم نوآوری و شکوفایی مبتنی بر دانش های علوم اسلامی و مهارت های حوزوی است.
حجت الاسلام فرهاد داودی پور؛ دبیر علمی رویداد طبا وی با یک مقدمه به تشریح این هدف پرداخت و اظهار داشت: برای اینکه یک اندیشه و جریان در کشور نهادینه شود، باید امتداد خویش را در بدنه جامعه تعریف کند. ار گذشته در حوزه های علمیه شاهد این سنت بودیم که حوزه نسبت خویش را با بدنه مردم پررنگ تعریف می کرد؛ حتی در جانمایی ساختمان ها هم به آن توجه می شد که باید در زیست جهان روزمره مردم حضور داشته باشد.
نویسنده کتاب مشق اجتهاد اضافه کرد: بنابراین در نوع شهرسازی سنتی این گونه بود که در کنار چند مغازه و بازار، یک مسجد و یک حوزه هم ساخته می شد؛ درحالی که طبیعی است مراکز علمی در باغ ها و بوستان ها ساخته شود که در دنیا هم این گونه است. مثلاً دانشگاه تهران در زمانیکه خارج از شهر بود، ساخته شد. چون نسبت تولید جریان علم با بدنه مردم الزاما در فضای زیست بوم ساختمانی نمی گنجد ولی حوزه توجه داشته که ساختمانش را در شلوغترین مکانهای عبور و مرور مثل بازار ایجاد نماید.
داودی پور افزود: امروز باید این مسئله را بومی سازی نماییم و امتداد جریان های دانش حوزوی در روزمره مردم این گونه است که هر دانشی تبدیل به ثروت شود و در زیست بوم جغرافیای مردمی نهادینه شود وگرنه این امتداد در جریان اجتماعی پیش نخواهد رفت. بنابراین باید زیست بوم تولید ثروت بر مبنای دانش های اسلامی و معارف حوزوی را ایجاد و کاری نماییم که بخشی از خروجی دانش آموختگان حوزوی به تولید ثروت مبتنی بر مهارت هایی که به دست آورده اند، تبدیل گردد.
نویسنده کتاب روش درست اندیشیدن، هدف از برگزاری این رویداد را پشتیبانی از ایده های ثروت آفرینی بر پایه فرصت ها و دانش ها و مهارت های علوم انسانی اسلامی و مهارت های حوزوی دانست و اظهار داشت: البته این مسئله به معنای آن نیست که در این رویداد به دنبال پشتیبانی از ایده های تولید دانش باشیم بلکه ثروت ناشی از این دانش اهمیت دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب