قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

آیا یک بازی موبایلی برای کودکان به گسترش مفاهیم قرآنی منجر می شود؟

آیا یک بازی موبایلی برای کودکان به گسترش مفاهیم قرآنی منجر می شود؟

به گزارش قائم، مدیر گروه تولید بازی اندرویدی «آیلیگ» اعتقاد دارد که این بازی قرآنی هم به آموزش تدریجی و غیرمستقیم کودکان کمک کرده، هم دامنه دسترسی آنان را به مفاهیم قرآنی گسترش می دهد.


به گزارش قائم به نقل از ایرنا اوایل آذر بود که حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آیین رونمایی از بازی موبایلی «آیلیگ» با تشکر از تلاش دست اندرکاران طراحی و تولید این محصول قرآنی اظهار داشت: زمانی این تلاش ها به ثمر می نشیند که شاهد بهره مندی حداکثری مخاطب هدف یعنی دانش آموزان از آن باشیم.
رئیس شورای توسعه فرهنگی قرآنی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در این سال ها این مورد را اثبات نموده که در زمینه آموزش هدفمند قرآن پای کار است و ما هم به سبب این عزم و اراده موجود در این نهاد مقدس که تعلیم و تربیت آینده سازان این کشور را به عهده دارد، از هیچ تلاشی برای اجرایی شدن شیوه های نوین آموزش و انس با قرآن در بین دانش آموزان فروگذار نخواهیم کرد.
نرم افزار بازی موبایلی آیلیگ به همت سازمان دارالقرآن الکریم و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش ساخته شده و علاقه مندان می توانند این بازی را از شبکه های عرضه برنامه های نرم افزاری دریافت نمایند.
علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و علی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در همان مراسم رونمایی اظهار داشت: آشنایی بیشتر و حفظ آیات قرآن از جانب دانش آموزان باید با بهره مندی از تمام ظرفیت ها صورت گیرد و برای تحقق این امر در آموزش و پرورش از تمام امکانات بهره خواهیم برد.
وی با تجلیل از سازمان تبلیغات اسلامی به خاطر راه اندازی نهضت ملی زندگی با آیه ها اظهار داشت: قرآن به معنای واقعی آن باید به دانش آموزان فهمانده شود اما مسئله مهم اینست که این کار باید از چه راهی اتفاق بیافتد؟ بعد از یافتن راه به منظور انتقال مفاهیم قرآنی، مهم ترین مسئله، ابزاری است که باید در این راه به کار برده شود؛ امری که با تولید این محصولات و موارد مشابه، مرکز توجه آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی است.
کاظمی تصریح کرد: دوستان مسئول در آموزش و پرورش باید به این نکته توجه داشته باشند که در دوره جدید این وزارت خانه ارتقای سطح آموزش قرآن نه تنها یکی از اولویت های ماست که همه اولویت های ما معطوف به آن است. بنابراین از تمام ظرفیت ها، توان تخصصی و کارشناسی باید نهایت استفاده را برد تا هم شاهد طراحی و تدوین محصولات نوین قرآنی باشیم و هم محصولات ساخته شده متناسب با نیازهای مخاطبان روزآمد شوند.
روش های سنتی برای ایجاد جذابیت و انگیزه پاسخگو نیست
حجت الاسلام محمد پرنیان، مدیر گروه تولید آیلیگ امروز، دوشنبه ۲۶ آذر در رابطه با این نرم افزار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دو دهه اخیر شاهد گرایش شدید نسل جوان به روش های جذاب تر در آموزش بوده ایم؛ روشی که اصطلاحاً به آن «گِیمیفیکیشن» یا بازی بازسازی گفته می شود. این مفهوم یعنی استفاده از عناصر بازی برای ایجاد جذابیت و انگیزه در افراد. در فضای دینی، بخصوص در آموزش قرآن، ما به این نتیجه رسیدیم که روش های سنتی دیگر پاسخگو نیستند و نیازمند تحول هستیم. قرآن کتابی نورانی و عمیق است اما فضای امروز با انواع سرگرمی های مجازی و حقیقی، جذابیت های آنرا برای نسل جدید کم رنگ کرده است.
وی اضافه کرد: برپایه آمار بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، بیشتر از ۳۰ میلیون نفر در کشور ما حداقل هفته ای دو ساعت بازی می کنند. این یعنی یک فرصت بزرگ برای ورود به این عرصه و با آیلیگ به دنبال آن هستیم تا با تشکیل یک فضای رقابتی جذاب، مفاهیم قرآنی و دینی را بگونه ای عرضه کند که بچه ها احساس کنند این بازی چیزی کمتر از سایر سرگرمی های موجود ندارد.
آیلیگ، یک پل برای آشنا کردن کودکان با مفاهیم دینی است
مدیر گروه تولید آیلیگ اظهار داشت: این بازی از ابتدا با این دغدغه شکل گرفت که فضایی انگیزشی در حوزه مفاهیم دینی ایجاد کند؛ فضایی که بتواند در این ازدحام شدید محتواهای جذاب، پیام قرآن را به دل های نسل جدید برساند. آیلیگ، فقط یک بازی نیست؛ بلکه پلی است برای آشنا کردن کودکان با مفاهیم عمیق و زیبای قرآن. وقتی بتوانیم انگیزه اولیه را ایجاد نماییم، راه برای یادگیری های عمیق تر باز می شود.
حجت الاسلام محمد پرنیان؛ مدیر گروه تولید بازی آیلیگ پرنیان اضافه کرد: نخستین همکاری ما با سازمان دارالقرآن الکریم در چارچوب نرم افزار «آیه کوئیز» صورت پذیرفت. این نرم افزار به صورت کامل در خدمت طرح زندگی با آیه ها بود و محتوای این طرح به شکل کامل در آن عرضه شد و استقبال خوبی از این نرم افزار صورت پذیرفت که نشان دهنده موفقیت طرح در جذب مخاطبان قرآنی بود. پس از موفقیت آیه کوئیز، پیشنهاد ورود به فضای دانش آموزی و طراحی یک بازی اندرویدی عنوان شد و هدف این بود که با تشکیل تغییرات و بروزرسانی در روش ها، تجربه ای جذاب تر و فراگیرتر برای کاربران جوان ایجاد نماییم.
طرحی برای توسعه دامنه دسترسی به مفاهیم قرآنی
وی آیلیگ را زاییده طرح زندگی با آیه ها دانست و اظهار داشت: طرح زندگی با آیه ها از همان اول الهام بخش آیلیگ بود. حتی در قسمت های نخستین بازی، عنوان این طرح ذکر شده است تا تاکید نماییم که آیلیگ بخشی از این حرکت بزرگ قرآنی است. این پروژه در واقع تلاشی است برای توسعه دامنه دسترسی به مفاهیم قرآنی از راه ابزارهای مدرن و فضای جذاب بازی های موبایلی.
پرنیان در رابطه با این نرم افزار اظهار داشت: ما در آیلیگ از چندین تکنیک بهره برده ایم تا کاربران را به صورت مداوم درگیر بازی و یادگیری نماییم. مثلا رقابت فردی و رده بندی (رنکینگ) یکی از این ابزارهاست. وقتی کاربران می بینند که در جدول رتبه بندی در کدام جایگاه قرار دارند و برای صعود نیازمند تلاش بیشتر هستند، انگیزه پیدا می کنند. علاوه بر این، مسابقات آنلاین (برخط) و تن به تن حس رقابت را دوچندان می کند. چون که بخصوص در جامعه ایرانی، رقابت، یک محرک قوی است.
وی افزود: بخش دیگری که جذابیت را زیاد می کند، مسابقات تیمی است. همان گونه که در فوتبال، موفقیت یا شکست تیم به عملکرد اعضای آن بستگی دارد، در آیلیگ هم کاربران به شکل گروهی رقابت می کنند. این تعامل تیمی سبب می شود بازیکنان احساس تعلق بیشتری به بازی داشته باشند. یکی از اصلی ترین جذابیت های آیلیگ اینست که کاربران احساس تنهایی نمی کنند. آنها می دانند که همزمان صدها نفر دیگر هم درحال بازی هستند؛ پیام می دهند، پاسخ می گیرند و تعامل دارند که این ارتباط زنده و انسانی، فضای بازی را پویا و پرنشاط می کند.
مدیر گروه تولید بازی آیلیگ اضافه کرد: ما بدون آن که به جنبه های مالی ورود نماییم، از مفهوم سکه بعنوان یک ابزار انگیزشی بهره برده ایم. کاربران جهت استفاده از امکاناتی مانند حذف انتخابهای اشتباه، افزایش زمان پاسخ دهی یا انتخاب انتخابهای خاص، نیازمند سکه هستند. برای کسب این سکه ها، چندین راه وجود دارد، اما یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها، تماشای محتوای ویدیویی در رابطه با مفاهیم قرآنی است. کاربران باید ویدئوها را به صورت کامل تماشا کنند؛ نه می توانند جلو بزنند، نه سرعت آنرا تغییر دهند. این محتوای ویدیویی می تواند شامل آیات قرآن، توضیحات معارفی، حفظ موضوعی و دیگر مباحث فرهنگی باشد.
آموزش تدریجی و غیرمستقیم مفاهیم قرآنی
پرنیان افزود: یکی از مزایای این بازی، آموزش تدریجی و غیرمستقیم است. کاربران امکان دارد ابتدا فقط برای سرگرمی، وارد بازی شوند اما در طول زمان، بدون این که متوجه شوند، بخش های بزرگی از مفاهیم قرآنی را یاد می گیرند. بعنوان مثال، کسی که پیشتر تنها یک سوره از جزء سی قرآن را بلد بوده، بعد از چند هفته بازی، امکان دارد بیشتر از ۷۰ درصد این جزء را حفظ کند.
وی با تاکید بر نقش آموزش و پرورش در گسترش استفاده از آیلیگ اظهار داشت: ما در این راه همکاری خوبی با آموزش و پرورش داریم. چون ظرفیتهای بسیاری برای تبلیغ و معرفی این نرم افزار در بین دانش آموزان دارد. شبکه دقیق و مدیریت شده ای که در سطح استان ها، شهرها، مناطق و مدارس وجود دارد، امکان تبلیغات گسترده را بشکلی هدفمند فراهم می آورد و مدارس می توانند به صورت مستقیم این بازی را معرفی کرده و دانش آموزان را برای نصب و استفاده از آن ترغیب کنند.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: یکی از مهم ترین گروههای هدف ما والدین هستند. این بازی برای آنها اطمینان بخش است. چون می بینند فرزندشان به فعالیتی سرگرم کننده و همزمان آموزنده مشغول می باشد و والدین به سادگی می توانند این بازی را روی گوشیهای خود نصب و از آن حمایت کنند.
تاریخ آموزش قرآن متحول می شود
پرنیان عنوان کرد: اگر این مسیر به شکل جدی پیگیری شود، می تواند تأثیرات قابل ملاحظه ای در فضای قرآنی، اعتقادی، تربیتی و اخلاقی دانش آموزان داشته باشد. هم اکنون، کودکان امکان دارد در کلاس قرآن با اکراه حضور داشته باشند و نتوانند ارتباط عمیقی با قرآن برقرار کنند اما وقتی ما فضایی ایجاد می نماییم که آنها به صورت طبیعی و با انگیزه، درگیر قرآن شوند، مثل بازی های جذاب که با میل خودشان هماهنگ است، این ارتباط عمیق تر می شود.


وی افزود: اگر این طرح ادامه یابد و به شکل جدی ارتقا پیدا کند، می توانیم به فضاهای جدیدتری وارد شویم، مانند استفاده از هوش مصنوعی و محتوای چندرسانه ای که به مفاهیم قرآنی مرتبط می باشد و اگر این مسیر همچنان ادامه پیدا کند، امکان دارد ما شاهد تحولی بزرگ در آموزش قرآن باشیم. همان گونه که برنامه محفل توانست تاثیر عمیقی در گسترش نگاه قرآنی در کشور بگذارد، آیلیگ هم می تواند حرکت مشابهی داشته باشد که تاریخ آموزش قرآن را به قبل و پس از خود تقسیم کند.
حال باید دید تلاشهای دست اندرکاران این نرم افزار موبایلی که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به اینجا رسیده، چه زمانی به بار خواهد نشست و به قول حجت الاسلام قمی چه زمانی شاهد بهره مندی حداکثری مخاطبان این بازی بخصوص دانش آموزان خواهیم بود.



منبع:

1403/09/27
12:06:45
5.0 / 5
11
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵