آیت الله رشاد:
آقامجتبی تهرانی هوای دل مردم را داشت
به گزارش قائم، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به مردم داری آیت الله «آقامجتبی تهرانی» اظهار داشت: ما قلب مردم را فراموش کردیم. چون قلب خویش را از یاد برده ایم و فقط به ظواهر پرداخته ایم.
به گزارش قائم به نقل از ایرنا، آیت الله علی اکبر رشاد امروز چهارشنبه ۱۲ دی در همایش ملی «فقیه سالک» اظهار داشت: زمانی که به ظاهر دین پرداختیم، به باطن آن اهمیت ندادیم. به فقه و اصول اهمیت دادیم ولی از اخلاق و معنویت غافل شدیم.
وی اضافه کرد: جوانان ما در این تهاجم فرهنگی اسیر شده و به دام افتاده اند. ما می بینیم کسی که زخمی یا اسیر می شود تکریم می شود ولی اسیر جبهه فرهنگی را طرد می نماییم.
رشاد افزود: ما حوزویان کوتاهی کردیم و من استغفار می کنم. گرچه شب و روز کار می کنم و گاهی تا بامداد مشغول مطالعه و کار هستم ولی باز هم خودم را مقصر می دانم.
وی اضافه کرد: آقامجتبی هوای دل مردم را داشت. شب های احیا حدود ۵۰۰ هزار نفر در جلسات آقامجتی حاضر می شدند و او از عمق دین برای مردم می گفت و گاهی جلسات فقه را تعطیل می کرد و اخلاق می فت.
رشاد اضافه کرد: برجسته ترین خاصیت آیت الله تهرانی این بود که صاحب قلب سلیم بود. اگر قلب انسان مریض شود همه وجودش بیمار خواهد شد. خدا ابراهیم را در دو جای قرآن به قلب سلیم ستوده است.
این استاد حوزه اضافه کرد: ما از جایگاه قلب غافلیم. یکی از واژه هایی که بیشترین ترکیب را در زبان فارسی ساخته اند دل است و در ادبیات دینی بی نظیر است چون بالاتر از ۱۴ هزار بار واژه قلب در روایات آمده است.
وی افزود: من ۵۶ وصف در قرآن درباره ی قلب پیدا کردم و بالاتر از ۶۰۰ وصف در روایات در شأن قلب آمده است.
رشاد از قلب به عنوان معیار و میزان یاد کرد و اظهار داشت: قلب سلیم از ریا و شرک و شک پاک است و در اختیار خداست. در روایات آمده که قلب، حرم خداست و چرا آنرا به دیگران می سپارید که غصبی بالاتر از غصب قلب نیست.
وی اشاره کرد: کارهای فراوانی در ۴۵ سال شده ولی بالاتر از قلب به ظاهر پرداخته ایم و نقش ما طلبه ها دراین خصوص زیاد است. ما باید هوای دل مردم داشته باشیم.
تهران فروکش معنوی کرده است
رئیس حوزه های علمیه استان تهران اضافه کرد: پس از ۱۲ سال شهر تهران که زمانی شهر حکیم نامیده می شد و چندین فقیه صاحب رساله داشت فروکش معنوی کرده است؛ در روایت هایی آمده است که تهران در آخرالزمان فروکش می کند و الان با عروج چنین مردانی شاهد فروکش کردن معنوی این شهر هستیم.
آقامجتبی یک الگوی به تمام معنا بود
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تلاوت آیه ۲۱ سوره احزاب اظهار داشت: پیامبر باید نمونه و قابل تاسی باشد. ما نیاز به انس گرفتن داریم تا بتوانیم خودمان را تربیت نماییم و مثل آنها شویم. آن چه که جامعه را تکان می دهد انسان های وارسته هستند.
وی اضافه کرد: آقامجتبی یک الگوی به تمام معنا و عالم طراز بود. زندگی او الهام بخش و آموزنده بود. اخلاص، خاصیت برجسته آقامجتبی بود. چون هیج وقت تظاهر نداشت و اگر چیزی می دید به ما تذکر می داد که مواظب باشیم ظاهر و باطن ما یکی باشد و اخلاق ما نشانگر یاور ما باشد.
وی با اشاره به این حدیث نبوی که هر کس ۴۰ روز اخلاص داشته باشد، خدا حکمت را از قلبش به زبانش جاری می کند، گفت: آقامجتبی واقعا چشمه حکمت بود. در هر درس و نکته او حکمتی وجود داشت و تاکید داشت که باید نشان دهیم اخلاص در شکل آشکار و به شکلی که مردم ببینند داشته باشیم.
پورمحمدی افزود: ما با احوالات آقامجتبی و درسهای او انس داریم ولی مردم کمتر با واکنش او با مسائل حساس اجتماعی آگاهی دارند.
وی ادامه داد: در زمستان ۸۳ که مسائل انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود، ایشان احساس خطر کرد و فرمود اگر دقت نکنید و عمق مطالب را ندانید و تسلیم جار و جنجنال ها شوید آثار بدی به وجود می آورد و اظهار داشت که نگرانم اگر این اتفاق بیافتد کشور و روحانیت تا ۵۰ سال آینده لطمه هایی خواهد دید که به زودی قابل جبران نیست.
وی اضافه کرد: جامعه به چنین علمای مخلص و بصیر نیاز دارد که طراز باشد و برای همه الگو و معلم باشد.
آقامجتبی اخلاق عملی داشت
حجت الاسلام حسین تهرانی فرزند آقامجتبی تهرانی اظهار داشت: وجوهی که سبب شد پدرم از دیگر علما متمایز شود از چند جهت قابل توجه است. یکی جنبه های شخصی بطورمثال پدر فردی متدین و متشرع بود و مقدس به مفهوم اصطلاحی نبود. در حقیقت معتدل بود و از افراط و تفریط دوری می کرد و به آن چه اعتقاد داشت عمل می کرد.
وی اضافه کرد: پدرم وظیفه شناس بود و در مسائل مالی بسیار مقید بود. چون معتقد بود رعایت این امور موجب نورانی شدن زندگی می شود. زندگی طلبه ای و اخلاق عملی داشت و نسبت به بیت المال پرهیز می کرد.
وی به جنبه های اجتماعی آقامجتبی هم اشاره نمود و اظهار داشت: پدر به هیچ وجه حب ریاست و شهرت یا دیده شدن در رسانه و جامعه علاقه نداشت و حتی حب مرجعیت نداشت.
تهرانی افزود: پدرم مهذب واقعی بود. دل را از دنیا خالی کرده بود و حب الهی و دوده جایگزین آن شد. مردم این حالت ها را در آقامجتبی می دیدند که شیفته او شدند.
وی اضافه کرد: البته در مسائل اجتماعی بسیار تیزبین و تیزهوش بود و از سویی چون تطهیر باطن داشت افراد را می شناخت. تمام هدفش تربیت جوانان بود.
او از آقامجتبی به عنوان مربی اخلاق یاد کرد و اظهار داشت: پدر برمبنای روش گفتاری و کرداری در دل مردم جا می گرفت. یعنی در مرحله اول خودرا ساخته بود تا توانست دیگران را بسازد. به همین دلیل کسی می تواند دیگران را بسازد که خودرا قبلاً ساخته باشد.
برای انتشار آثار آقامجتبی از بیت المال استفاده نکردیم
محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان با بیان برخی خاصیت های استاد خود اظهار داشت: رمز تاثیر او این بود که جز خدا هیچ چیزی را در نظر نمی گرفت.
وی اضافه کرد: هشتم بهمن ۷۳ که درسهای حوزه برای ماه رمضان تمام می شد، از استاد موعظه خواستیم که فرمود «چرا اگرچه حجم تبلیغاتی ما بالاتر از گذشتگان است ولی تاثیرگذاری لازم را نداریم. دل های ما آماده موعظه نیست ولی مردم پذیرش دارند.»
وی از شهرت گریزی آقامجتبی به عنوان یکی از خاصیت های استاد خود یاد کرد و اظهار داشت: از شهرداری خواستم تا تابلویی بر سر خیابان برای راهنمایی مردم نصب کنند تا بدانند دفتر آقامجتبی کجاست. وقتی استاد تابلو را که دید مرا خواست و گفت «جنابعالی می خواهید با پول شهرداری مرجع تقلید درست کنید؟» گفتم مردم بدانند که اینجا دفتر شماست. فرمود «پول آنرا از جیب خودتان بدهید».
اسماعیلی افزود: یکی از سفارش های ایشان در آخرین شب ها این بود که از بیت المال برای آثار من استفاده نکنید و تا امروز هیچ کمکی از دولت برای انتشار آثار آقامجتبی استفاده نکرده ایم.
وی با بیان خاطره ای اظهار داشت: ایشان از امام خمینی اجازه داشت که از پول خمس مبادرت به انتشار کتاب کند ولی هیچ گاه اجازه نداد آثار خودش با پول خمس و بیت المال منتشر شود.
این حقوقدان افزود: زهد آقامجتبی به شکلی بود که اجازه نمی داد سخنرانی های ایشان از تلویزیون پخش شود. وارستگی و پیوستگی ایشان به خدا به شکلی بود که هنوز جوانان بدنبال درسهای این استاد اخلاق هستند.
علیرضا زاکانی شهردار تهران اظهار داشت: محله ما در میدان خراسان از قدیم در پرتو بزرگانی همچون آقامجتبی و حق شناس و شاه آبادی قرار داشت که پرچمدار اخلاق بودند.
وی اضافه کرد: خاصیت آیت الله تهرانی این بود که در فقه و اصول جزو سرآمدان بود و در عرصه اخلاق یک پایگاه مشخصی را در تهران برقرار کرده بود. ایشان این جهت اخلاقی را در راه فداکاری دین و انقلاب قرار داده بود و هنگامی که در محله آقامجتبی و همجوار کلاس های اخلاق ایشان بودیم، استفاده بیشتری از بیانات و کتاب های این استاد اخلاق داشتیم.
زاکانی افزود: از علما و اساتید می خواهم که از تشنگانی در عرصه اخلاق مثل من دستگیری کنند. تلاش خودرا بیشتر کنید. چون دشمن نقشه های بسیاری برای جوانان کشیده و ما در دو سال اخیر در بالاتر از ۷۰۰ مسجد و ۹۰۰ مدرسه طرح آرمان را اجرا کردیم و جوانان بسیاری در این طرح شرکت کردند. حتی تعدادی از نوجوانان و جوانان توانسته اند خانواده های خودرا تحت تأثیر قرار دهند.
همایش هایی برای بزرگان تهران
مهدی رضاییان دبیر همایش ملی فقیه سالک اظهار داشت: این همایش به عنوان اولین همایش بزرگداشت علمای بزرگ به همت مجموعه حوزوی امام رضا(ع) برای بزرگداشت آیت الله آقامجتبی تهرانی برگزار می گردد و در آینده کنگره هایی برای بزرگداشت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و آیت الله محمدعلی شاه آبادی استاد امام خمینی (ره) و دیگر علمای معاصر خواهیم داشت.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد این همایش اظهار داشت: نخستین وظیفه ما شناخت آثار این بزرگان و معرفی آنان به جامعه است که جمع آوری آثار مکتوب این بزرگان در دست اقدام است و تعیین عناوینی برای پایان نامه های دانشگاهی و رساله های حوزوی داریم که تا کنون با چهار دانشگاه صحبت شده و بتدریج در دانشگاه های دیگر نیز هماهنگی های خواهیم داشت تا همایش اصلی را برگزار نماییم.
رضاییان اضافه کرد: ساده زیستی و خدمت به مردم از خاصیت های مهم آقامجتبی بود و به همین علت فیلم هایی تولید شده است. برنامه حدیث سرو درباره ی ۵۰ نفر از علما تهیه شده که در برنامه آقامجتبی با ۱۷ نفر از علما مصاحبه های انجام شده که در این برنامه مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: برخی نهادها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صدا و سیما، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان اوقاف وامور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حوزه هنری مسئولیت هایی را برای تولید محصولات و برگزاری همایش اصلی پذیرفته اند. آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه مروی با اشاره به اهمیت قلب و ضمن تلاوت آیاتی که درباره ی خشوع قلب آمده اظهار داشت: حضرت علی فرمود قیمت انسان هم علم است و هم آداب دینی و هر قدر که در علم و ادب دانا شویم، ارزش انسان بالاتر می رود و انسان با علم هدایت می شود ولی با به کار بستن علوم و مودب شدن به آداب عبادی حجاب های تاریک کنار می رود و انسان رشد می کند.
وی اضافه کرد: در حقیقت ولایت و قرب الهی زمانی حاصل می شود که حجاب های تاریک و حجاب های نورانی را کنار بزنیم.
حجت الاسلام محمدهادی رحیمی صادق رییس حوزه علمیه تهران اظهار داشت: اخلاق و سلوکی که از فقه و عرفان و دانش های اصیل حوزوی و خصوصاً بصیرت باشد، قله ای است که آقامجتبی نشان دادند و اثبات کردند.
در این مراسم مجموعه کتاب های اخلاق الهی که به زبان های عربی، اردو و روسی در کشورهای لبنان، پاکستان و روسیه ترجمه شده، رونمایی گردید.
مروری بر زندگی آقامجتبی تهرانی
آقامجتبی تهرانی که متولد سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در تهران بود، تحصیل در علوم دینی و حوزوی را از دوران کودکی شروع کرد و با هدایت و ارشاد پدر بزرگوار خود، برای چهار سال به مشهد مقدس مهاجرت کرد.
این استاد اخلاق، بعد از گذراندن دوره سطح به قم مهاجرت کرد تا در عرصه نوپای آن زمان حضور یابد و سطوح عالی دروس حوزوی را نیز به پایان برساند که در این روزگار، محضر علمی بزرگانی چون حضرت امام خمینی(ره)، مرحوم آیات عظام سیدحسین بروجردی، سیدمحمدرضا گلپایگانی و مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی را درک کرد.
وی با نبوغ و پشتکار خود در جوانی به درجه اجتهاد رسید و مقبولیت علمی وی نزد حضرت امام خمینی(ره) به اندازه ای بود که حضرت امام به وی اجازه داد تا تقریرات درس بیع را جمع آوری کرده و بصورت یک اثر مستقل منتشر کند که در همین ایام، کتاب مکاسب محرمه حضرت امام و دو جلد رسائل اصولی ایشان را تنظیم و منتشر نمودند.
پس از درگذشت آیت الله العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی(ره) آقا مجتبی تهرانی را مامور جمع آوری فتاوا و تنظیم نخستین نسخه از رساله عملیه و مناسک حج خویش کرد که در همان ایام به چاپ رسید و در دسترس مقلدان قرارگرفت. سه سال بعد از تبعید امام خمینی (ره)، آقا مجتبی به نجف رفت ولی مدت زیادی طول نکشید که امام به ایشان امر کردند تا در تهران حضور داشته باشد و به همین علت در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت.
آیت الله آقامجتبی تهرانی از آن زمان تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به اقامه نماز جماعت در مسجد جامع بازار پرداخت و تدریس سطوح عالی خودرا در مدارس علمیه تهران شروع کرد و تربیت و هدایت مردم را به دست گرفت. این عالم ربانی، بعد از سال ها تدریس برای شاگردان و طلاب حوزه علمیه و نیز برگزاری جلسات عمومی اخلاق در بامدادان ۱۳ دی سال ۱۳۹۱ به لقاء الله پیوست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب