یتیم ترین کیست؟
به گزارش قائم، مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری موعود عصر با بیان روایتی از امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت که بدتر از یتیم کسی است که از امامش جدا شده و نمی داند تکلیفش در حوادث و امور جاری چیست.
به گزارش قائم به نقل از خبرگزاری ایرنا از موسسه فرهنگی هنری موعود عصر اسماعیل شفیعی سروستانی در نشستی با عنوان پدران مهربان ما که به شکل برخط برگزار شد، به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره نمود و اظهار داشت: شدیدترین یتیم از کسانیکه از پدر و مادر یتیم شده اند، یتیمی است که از امامش منقطع گردیده و توان دسترسی به او را ندارد و نمی داند تکلیف و وظیفه اش در حوادث و رویدادها و امور جاری چیست.
وی اضافه کرد: هرکس یتیمان آل محمّد(ع) را سرپرستی کند؛ یعنی کسانی را که از امام و پیشوای خود بریده شده اند، در جهل و نادانی خود، متحیر و سرگردانند و در دست شیاطین، اسیر و گرفتار می باشند و هم گرفتار دشمنان ناصبی ما شده اند، هر کس اینان را از دست آنها برهاند و از حیرت و سرگردانی خارج کند و از وسوسه شیاطین، دورشان سازد و از قید و بند ناصبیان، به حجّت های آفریدگار خود و نشانه های امامان و پیشوایان خویش بازآورد، در پیشگاه خداوند، بالاترین فضیلت و برتری را بر فرد عبادت پیشه، پیدا می کند. (أَشَدُّ مِنْ یُتْمِ الْیَتِیمِ الَّذِی انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ یُتْمُ یَتِیمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا یَقْدِرُ عَلَی الْوُصُولِ إِلَیْهِ وَ لَا یَدْرِی کَیْفَ حُکْمُهُ فِیمَا یُبْتَلَی بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِینِه)
ترجمه حدیث چنین است: شدیدترین یتیم، از کسانیکه از پدر و مادر یتیم شده اند، یتیمی است که از امامش منقطع گردیده و توان دسترسی به او را ندارد و نمی داند تکلیف و وظیفه اش در حوادث و رویدادها و امور جاری چیست. آگاه باشید هر کس از شیعیان ما که عالم به علوم ما باشد و این جاهل به شریعت و دستورات ما که از ما وامانده است و از مشاهده و دیدار ما محروم است، به دنبال ارشادش برآید و شریعت ما را به او تعلیم دهد، همانا چنین کسی با ما در جایگاه های بلند بهشت است.»
اسماعیل شفیعی سروستانی؛ مدیرمسئول موسسه موعود عصر شفیعی سروستانی ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه احسان به والدین و جایگاه آن با توحید بیان داشت: در قرآن کریم، احترام به والدین و نیکی به آنها در کنار توحید، بعنوان یک مبحث مهم و ضروری مطرح گردیده است. این فرمان احسان به صورت ذاتی در فطرت انسان ها نهاده شده و بعنوان پیمانی الهی از آغاز خلقت از انسان گرفته شده است. در واقع، نیکی به والدین نه تنها یک وظیفه دینی، بلکه امری تکوینی، جزء لاینفک فطرت و ذات انسانی است که در تمامی شرایط باید رعایت شود.
وی اضافه کرد: محبت و مهرورزی پدر و مادر نسبت به فرزندان ذاتی و بی منت است. در حالیکه محبت فرزند به والدین، به صورت طبیعی کمتر و احتیاج به تعلیم و تاکید دارد. برای نمونه تفاوت این محبت ها در شرایط مختلف زندگی متمایز است، پدران و مادران بسیاری فرزندان معلول خویش را برای سالیان متمادی مراقبت کردند، در صورتیکه پدر و مادر معلول بشود، معمولاً بعد از مدتی راهی سرای سالمندان میشود.
مولف کتاب پدران مهربان ما عنوان کرد: انسان به صورت ذاتی در جستجوی حقیقت و هویت خود است. هویت آدمی به تفکیک سطوح به سه نوع والد برمی گردد: پدر و مادر جسمی، پدر و مادر معنوی و پدر حقیقی. پدر و مادر جسمی و معنوی در واقع پدران و مادران حقیقی انسان به شمار نمی روند، بلکه پدر حقیقی همان حقیقتی است که در درون فطرت آدمی نهفته است. هویت انسان با پرسش های بنیادین درونی مانند "من کی ام؟" و "از کجا آمده ام؟" آغاز می شود.
وی اضافه کرد: این پرسش ها به انسان کمک می نماید تا به عمق وجود خود پی ببرد و به حقیقت و هویت اصلی خود برسد. انسان از سایر موجودات به علت پرسش های بنیادین خود متمایز است؛ در حالیکه فرشتگان و حیوانات چنین پرسش هایی ندارند. هویت هایی مانند هویت اجتماعی، خانوادگی و شغلی از نوع هویت های اعتباری هستند که موقتاً شکل می گیرند و تغییر می کنند. اما هویت حقیقی، که ناظر بر حقیقت فطری انسانی و امری ثابت است، از عنایت خداوند متعال سرچشمه می گیرد و در ذات آدمی به ودیعه نهاده شده است.
شفیعی سروستانی ضمن اشاره به روایت نبوی «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» از پیامبر اکرم(ص) و امیر مومنان(ع) بعنوان پدران حقیقی یاد کرد و اظهار داشت: این عبارت تاکید بر مقام والای خاندان (ع) و ضرورت محبت و اطاعت از آنها دارد. اطاعت از خاندان (ع) باعث رهایی از عذاب و دستیابی به نعمت های الهی خواهد شد، در حالیکه سرپیچی از آنها به صورت طبیعی باعث لعنت و دوری از رحمت خداوند خواهد شد.
وی اضافه کرد: پیامبر خاتم و حضرت علی (ع) نه تنها در مقام ولایت، بلکه در مقام پدران حقیقی، نجات بخش بشر از آتش جهنم هستند. به قول امیرالمؤمنین، پدران جسمی نمی توانند فرزندان را از آتش جهنم نجات دهند، بلکه تنها پدران حقیقی و صاحبان ولایت هستند که این کار را انجام می دهند. این تذکر به این معناست که ولایت خاندان همانند پدران حقیقی است که از راه محبت و ولایت شان می توانند کجی ها را اصلاح کرده و انسان ها را از عذاب جهنم رهایی بخشند.
این پژوهشگر حوزه مهدویت اضافه کرد: جبرئیل امین هم تاکید می کند که اگر مردم ولایت حضرت علی (ع) را پاس می داشتند، خداوند جهنم را خلق نمی کرد. این بیان به این معناست که ولایت خاندان (ع) نقش اساسی در نجات بشر از عذاب های الهی دارد. مفهوم ولایت در این بخش تنها به معنای تصرف در امور جزئی زندگی نیست بلکه ولایت خاندان بعنوان صاحب ولایت کلیه جاری بر جمیع موجودات عالم است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب