قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
كارشناس مذهبی:

تطبیق حوادث با علایم نقشی در ظهور امام زمان ندارد

تطبیق حوادث با علایم نقشی در ظهور امام زمان ندارد

به گزارش قائم، یک کارشناس مذهبی در رابطه با روایات در ارتباط با علایم ظهور امام زمان(عج) اظهار داشت: توجه به مبحث هایی همچون زمان بیان روایت و چگونگی بیان آن از جانب امام ضروریست و علایم ظهور نقشی در ظهور آن حضرت ندارد.


حجت الاسلام محمدصادق کفیل درباره ارتباط دادن برخی وقایع و حوادث با علایم ظهور امام زمان (عج) به خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: علایم ظهور را نمی توان به عنوان مقدمه و شرط ظهور دانست و به همین علت هر اتفاقی را نمی توان به ظهور حضرت حجت (عج) ارتباط داد. در حقیقت دنیا باید امام زمان (عج) را بخواهد و تشنه عدالت و ظلم ستیز باشد.
وی اضافه کرد: به همین دلیل می توان گفت حرکت امام خمینی(ره) و انقلابی که در کشور رخ داد، برمبنای بسترسازی شرط ظهور بوده است ولی حضرت امام(ره) هیچگاه در ادبیات گفتاری خود یا در شروع انقلاب اشاره ای برمبنای علایم ظهور نکردند.
کفیل اضافه کرد: استفاده از روایات علایم ظهور یکی از لطمه هایی است که در این زمینه وجود دارد ولی لطمه بدتر، تطبیق حوادث با علایم است. یعنی اگر روایتی صحیح باشد و از طرف امام معصوم نیز صادر شده باشد، تطبیق آن روایت با یک موضوع اشکال دارد.
وی آمادگی دنیا را شرط ظهور امام زمان (عج) دانست و اظهار داشت: مشکل بعدی و جدی تر این است که بر فرض صحت روایت و صدور آن از طرف امام و بر فرض اینکه علامت مورد نظر با موضوعی که ما تطبیق می نماییم درست باشد. بطورمثال اگر در روایت از مرگ سفید یاد شده و تطبیق مرگ سفید نیز درست باشد، این علامت نقشی در ظهور ندارد.
حجت الاسلام محمدصادق کفیل، کارشناس مذهبی این کارشناس حوزه مهدویت با اشاره به گرفتاری های مردم در دوران کرونا اظهار داشت: لطمه دیگری که دراین خصوص وجود دارد این است که وقتی علایم ظهور را اینگونه مطرح می نماییم و حوادث مختلفی را به آن ارتباط می دهیم، معنای آن این است که باید از این وقایع خوشحال شویم. بدین سبب وقتی از کرونا به عنوان علامت ظهور نام می بریم باید از انتشار این ویروس خوشحال شویم و بگوییم ظهور نزدیک است.
وی اشاره کرد: آنهایی که به چنین مسائلی دامن می زنند، متوجه این لطمه نیستند که طرح چنین مسائلی موجب می شود جامعه از امام فاصله بگیرد. چون وقتی می گوییم آمدن امام زمان (عج) با چنین ضربه ها و سختی هایی هم راه است، بطور طبیعی می گویند ای کاش امام در زمان ما نمی آمدند.
کفیل گفت: برخی فکر می کنند با بیان این اتفاق ها امید را در بین مردم ایجاد می کنند و مردم به امام زمان عشق پیدا می کنند در صورتیکه فکر نمی کنند تطبیق این علایم و بیان این جملات سبب زدگی مردم از حضرت مهدی (عج) می شود و مردم می گویند اگر مقرر است گرفتار چنین بدبختی هایی شویم، بهتر است که زمان ما دوران ظهور امام زمان نباشد.


وی افزود: مشکلی که وجود دارد، تطبیق دادن علایم از طرف افراد است یا اینکه با علایم ظهور می خواهند تعیین وقت کنند؛ به این علت وقتی باران فراوانی می بارد، بعضی می گویند این باران یکی از علامت های ظهور است و هر اتفاقی را به علامت ظهور ارتباط می دهند درحالی که بزرگان و اندیشمندان ما هیچ وقت در طول تاریخ سرگرم علایم ظهور نشدند بلکه گفتند باید برای ظهور آماده شویم و جامعه باید مهیا شود تا ظهور رخ دهد.
این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: مهیا شدن برای ظهور امام زمان (عج) به مفهوم فرار از ظلم نیست بلکه شناخت عدل است. بطورمثال برخی تصور می کنند هنگام بیماری و گرفتاری باید به طرف خدا رفت درحالی که باید خدا را شناخت تا به طرف درگاه الهی رفت و زمانی که ما برکات ظهور را بدانیم به طرف آن حرکت می نماییم و به همین علت لازم نیست به ستوه بیاییم و آنگاه به طرف ظهور حرکت نماییم.
وی اشاره کرد: اگر در منابع دینی علائمی به عنوان علامت های ظهور مطرح شده یکی از دلیلهای مهم آن ممانعت از حرکت مدعیان و روبرو شدن با آنان بوده است تا مردم گرفتار لطمه ها و انحراف ها نشوند؛ نه اینکه خود این روایات ایجاد انحراف کند.
کفیل اضافه کرد: درباب روایاتی که درباره ی علایم ظهور مطرح شده باید به موضوع هایی همچون زمان بیان روایت و چگونگی بیان آن از طرف امام و اینکه روایت را برای چه کسی گفته، دقت کنیم ولی نکته دیگر این است که بطور معمول روایات علایم ظهور روایاتی ضعیف هستند.



منبع:

1403/11/29
09:49:14
5.0 / 5
34
تگهای خبر: اسلام , امام , بیماری , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵