قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

از تولیدی خانگی تا شاخ مجازی در نمایشگاه پوشاک نرخها به سود خریدار

از تولیدی خانگی تا شاخ مجازی در نمایشگاه پوشاک نرخها به سود خریدار

قائم: ششمین نمایشگاه هدی در شرایطی شروع به کار کرد که بطور همزمان با سی و دومین نمایشگاه قرآن اجرا شد. این همزمانی نقش برجسته ی در افزایش تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه داشته است.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب - زینب رازدشت: ششمین نمایشگاه هدی توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در حالی کار خودرا شروع کرده که همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شده است. سه دوره قبلی نمایشگاه در کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان برگزار می شد، اما به علت محدودیت هایی مانند عدم تامین پارکینگ و فضای کوچک و ناکافی، از دوره چهارم، نمایشگاه هدی ابتدا در چهل سرا و سپس رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) تهران شد.
چیزی به انتها سال نمانده است و عموماً روزهای پایانی سال جزو شلوغ ترین روزهای عمر انسان به حساب می آید. همزمانی این ایام با ماه مبارک رمضان، ترافیک شهر را دو چندان کرده است. یکی از دغدغه های افراد در این ایام خرید پوشاک مناسب می باشد. برگزاری نمایشگاه های مختلف در شهر با عناوین مختلف، قدری تلاش دارد تا به این دغدغه ها پاسخ دهند اما این که تا چه اندازه متناسب با وضعیت اقتصادی مردم دارد، جای سوال است.
نمایشگاه هدی در پنج دوره خود کوشش کرد که با دورهمی تولیدکنندگان محصولات حجاب بتواند محصولاتی را در اختیار خانواده ها خصوصاً بانوان و دختران این سرزمین قرار دهد که متناسب با جیبشان باشد. حالا ششمین دوره این نمایشگاه در رواق شرقی مصلی و همزمان با نمایشگاه قرآن درحال برگزاری است. به همین بهانه سری به این نمایشگاه زدم تا از نزدیک در جریان جزییات آن قرار بگیریم.

از ایستگاه مترو شهید بهشتی که خارج می شوم، جمعیت زیادی را شاهد هستم که روانه نمایشگاه قرآن هستند. در میانه مسیر سمت چپ شاهد دو عنوان هستم؛ نمایشگاه بهاره و ششمین نمایشگاه هدی. این مورد که نمایشگاه بهاره در کنار نمایشگاه هدی قرار دارد، قدری برایم جای تعجب داشت.
به مسیر خود ادامه می دهم و از مقابل بیلبورد «ششمین نمایشگاه هدی» رد می شوم. با گذران نزدیک به ۷۵ پله عاقبت به سالن جنوبی نمایشگاه هدی می رسم. این دوره از نمایشگاه در سه سالن درحال برگزاری است. جنوبی، میانی و شمالی. بازدیدکنندگانی که از مسیر مترو به سوی نمایشگاه هدی می آیند، حداقل باید این ۷۵ پله را از سر بگذارند تا وارد سالن جنوبی نمایشگاه شوند. برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که بعد از بازدید نمایشگاه قرآن به سوی نمایشگاه هدی می آیند، نیاز به گذراندن این پله ها نیست و به آسانی می توانند وارد سالن شمالی نمایشگاه شوند و بازدیدشان را از سالن شمالی شروع کنند.
نمایشگاه هدی مجموعه ای متنوع از روسری ها، چادرها، مانتوها و سایر لباس های اسلامی با طراحی های مدرن و چشم نواز به معرض نمایش گذاشته است. طراحان و تولیدکنندگان کوشیده اند که با تلفیق میان طرح های سنتی و مدرن، محصولاتی عرضه کنند که هم پوشش مناسبی داشته باشند و هم با سلیقه های مختلف سازگار باشند.
بازدید خودرا از سالن جنوبی نمایشگاه شروع می کنم. یک خانواده سه نفره درحال خرید بودند. خانم دست به یکی از مانتوها می زند و بعد از آنکه قیمت را از غرفه دار می پرسد، زیر لب با خود می گوید: چقدر نرخها سرسام آور است. هنوز حرفش تمام نشده بود که همسرش گفت باز هم این قیمت به نسبت قیمت های آن مغازه ای که روز گذشته باهم رفتیم، مناسب می باشد. همین یک جمله سبب شد تا خانم حرف همسرش را تأیید کند.
در بررسی کلی نرخها متوجه می شوم این دوره از نمایشگاه هدی می تواند پاسخگوی هر نوع سلیقه با هر نوع قیمتی باشد. برای نمونه قیمت کت ژاکارد از یک میلیون و دویست هزار تومان موجود است تا قیمت سه میلیون تومان. انتخاب هر یک از این محصولات بستگی به قدرت خرید و انتخاب فرد دارد. این در شرایطی است که قیمت کت ژاکارد در بازار از دو میلیون و پانصد هزار تومان آغاز می شود و اغلب به هفت تا هشت میلیون هم می رسد.

تغییرات مداوم در نرخها یکی از دغدغه های تولیدکنندگان محصولات حجاب است

عفت عرفانی یکی از تولیدکنندگانی است که در سالن جنوبی ششمین نمایشگاه هدی، غرفه عرضه محصولات حجاب دارد. وی ضمن اشاره به چالش های حوزه تولید محصولات حجاب اظهار داشت: تغییرات مداوم در نرخها یکی از دغدغه های اصلی است؛ اینکه مواد اولیه مثل پارچه یا متریال دیگر با هر بار خرید از بازار گرفتار نوسانات قیمتی می شود، اما شما نمی توانید این تغییرات را به همان نسبت به مشتری منتقل کنید، چون قدرت خرید مشتری ها محدود است. بنابراین مجبورید قیمت محصولات خودرا تا حد امکان ثابت نگه دارید، اما مشخصاً بازار و افزایش هزینه ها اجازه نمی دهد این روند بسادگی ادامه پیدا کند. فشارهایی هم که از سمت کارگاه های خیاطی برای افزایش دستمزدهای دوخت محصولات اعمال می شود، چالش های بیشتری بوجود آورده است.
وی افزود: این مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم فروش را دشوارتر کرده، و این موضوع باعث شده فعالیت شما تحت فشار بیشتری قرار گیرد.
این تولیدکننده اظهار داشت: برگزاری فضاهایی مثل نمایشگاه ها می تواند اثربخش باشد، اما مشکل دیگر این است که اغلب موقعیت های بهتر و امکانات بالاتر به برندهای بزرگ اختصاص داده می شود. تولیدکنندگان کوچک تر، که غالباً تازه آغاز کرده اند، کمتر مورد حمایت قرار می گیرند.
عرفانی اظهار داشت: نخستین دوره است که در نمایشگاه هدی حضور دارم برای اینکه حضور در این نمایشگاه منوط به یک سری شرایط است که می توان به ثبت برند اشاره نمود. به نظر می آید برای تولیدکننده های کوچک تر لازم است فرصت های بیشتری فراهم گردد تا بتوانند رشد کنند. نباید فراموش کرد که هر برند بزرگ زمانی کوچک بوده است و نیاز به حمایت داشته است.

وی اضافه کرد: ایجاد تعادل میان سلایق مختلف مشتریان یکی از نکات مهم می باشد. در بخش مانتو اهتمام داریم مانتوهای بلند را تولید نماییم. البته کوشیده ایم تا قدری تنوع ایجاد نماییم که می توان به تغییر قد لباس ها به ۱۲۰ سانتی متر برای مطابقت بیشتر با تقاضای مشتریان اشاره نمود اما بازهم اهتمام داریم اصالت کار خودرا حفظ کنیم؛ چونکه هر مجموعه ای مشتریان خاص خودرا پیدا می کند. نیازی نمی بینم که فقط برای همگام شدن با بازار کت های کوتاه یا محصولات مشابه را تولید نماییم.
این تولیدکننده اظهار داشت: در مناسبت های مختلف همچون عید نوروز، به طور معمول تخفیف هایی برای محصولات خود درنظر می گیریم تا بتوانیم با شرایط اقتصادی مردم سازگار شویم. بااینکه تولیدات محدود هستند و گستردگی زیادی ندارند اما تمرکز روی کیفیت و طراحی خاص یکی از نقاط قوت کارمان است. هرچند چالش های بسیاری وجود دارد، مثل جایگاه ها و امکاناتی که در نمایشگاه ها ارائه می شود و به طور معمول موقعیت هایی که بازدیدکننده بیشتری دارند به برندهای بزرگ تر اختصاص داده می شوند؛ اما در هر صورت تلاش می نماییم تا قدردان فرصت ها باشیم و با امیدواری به مسیر خود ادامه دهیم. به هر حال این نمایشگاه ها فرصتی برای معرفی محصولات و تعامل با مشتریان است.
افزایش قیمت موضوع کلی جامعه در هر رسته ای است و این که بخواهیم اینطور تصور نماییم که تولیدکنندگان محصولات حجاب باید ضرر کنند تا محصولاتشان را با قیمت مناسب عرضه کنند، قدری دور از انصاف است. به هر حال این تولیدکنندگان در همین جامعه با اینچنین تورمی زندگی می کنند و آنها هم باید برای تامین معیشتشان تلاش کنند. در صحبت های کلی با تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه هدی به این نتیجه رسیدم که دولت باید وارد میدان شود و با پرداخت تسهیلاتی، این تولیدکنندگان را یاری دهد تا آنها بتوانند محصولاتشان را با قیمت مناسب عرضه کنند.

چرا کنترل بازار به دست بنکداران می افتد؟

مینو میربابایی یکی از تولیدکنندگانی است که در ششمین نمایشگاه هدی حضور دارد. وی ضمن اشاره به افزایش نرخها اظهار داشت: بطور کلی، نرخها بالا رفته اند، اما این مورد از کنترل ما خارج بوده و شرایط اقتصادی موجب این مشکل شده است. ما تلاش می نماییم محصولات مان را با مناسب ترین قیمت ممکن عرضه نماییم تا رضایت مشتریان حفظ شود، بااینکه وضعیت برای مشتریان هم دشوار است.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان در نمایشگاه هدی تخفیف خاصی ارائه می دهند. در مقایسه با بازار، حدودا ۲۵ تا ۳۰ درصد تخفیف داریم. البته برخی تولیدکنندگان تا ۵۰ درصد هم تخفیف می دهند. استقبال از نمایشگاه بسیار است و حتی می توانم بگویم یکی از شلوغ ترین نمایشگاه هاست.
این تولیدکننده ضمن گلایه از عدم حمایت های لازم دولت اظهار داشت: وقتی صحبت از پشتیبانی از تولید ملی می شود، باید زیرساخت ها و شرایط مناسبی هم فراهم گردد. اما وقتی برای یک وام کوچک ۵۰ یا ۱۰۰ میلیونی باید مدت ها دوندگی نماییم و در نهایت اتفاق خاصی نیفتد، چطور میتوان تولید را ادامه داد؟ شرایط سختی را تجربه می نماییم. وام هایی که ارائه می شوند اغلب با بهره های بالا هستند. شخصاً تا حالا از هیچ کدام از این وام ها استفاده نکرده ام. مجبورم با سرمایه کم، قدم به قدم تولید کنم و محصولاتم را بفروشم. این روند بسیار طاقت فرسا و خسته کننده است و گاهی آدم را از ادامه کار بازمی دارد. همین مسایل موجب می شود که تولیدکنندگان کوچک کنار گذاشته شوند و کنترل بازار به دست بنکداران بیفتد که متاسفانه نرخها را بیشتر می افزایند و فشار اقتصادی بر مردم بیشتر می شود.

غرفه های لباس نوجوان شلوغ ترین غرفه های نمایشگاه هدی

لباس نوجوان همیشه یکی از دغدغه های مادران است برای اینکه به سختی می توان لباس مناسب برای نوجوانان تهیه کرد. لباسی که میان مقطع کودکی و بزرگسالی است. نمایشگاه هدی کار را برای مادران آسان تر کرده و غرفه های بسیاری به لباس نوجوان اختصاص داده شده است. غرفه هایی با لباس های رنگارنگ و طرح های مناسب. البته استقبال از این غرفه ها بسیار است تا جایی که قدری به نسبت غرفه های دیگر شلوغ تر است. برای اینکه عموماً پدرها و مادرها خرید لباس فرزند را در اولویت قرار می دهند. یکی از تولیدکنندگان از تجربه اش می اظهار داشت که چند روز پیش مادری به همراه فرزندش آمده بود و زمانی که قیمت مانتو را جویا شد، اظهار داشت که بهتر است اول برای فرزندش خرید کند و اگر چیزی باقی ماند، بیاید تا مانتو را برای خودش خریداری کند.

جانمایی سالن های نمایشگاه هدی مورد اعتراض تعدادی از تولیدکنندگان قرار گرفت

ششمین نمایشگاه هدی از روز چهارشنبه ۱۵ اسفند که کار خودرا شروع کرده بود، هوا بازهم سرد بود و نبود وسیله گرمایشی سبب اعتراض تولیدکنندگان حاضر در سالن های جنوبی و میانی بود که از سومین روز نمایشگاه وسایل گرمایشی به این سالن ها افزوده شد.
قیمت گذاری ناعادلانه نرخها یکی از اعتراضات تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه هدی بود. سالن شمالی نمایشگاه از امکانات بهتری برخوردار می باشد اما قیمت غرفه های سالن شمالی با قیمت های سالن جنوبی و میانی یکسان است در حالیکه تولیدکنندگان انتظار طبقه بندی نرخها را داشتند.
گروهی از تولیدکنندگان محصولات حجاب نسبت به نصب بنرها و بیلبوردهای ششمین نمایشگاه هدی معترض بودند برای اینکه راهنمایی برای ورود به نمایشگاه هدی وجود نداشت اما بعد از گذشت چند روز از نمایشگاه این بیلبوردها مقابل ورودی نمایشگاه هدی قرار گرفت. این در شرایطی است که بازدیدکنندگان به اشتباه وارد نمایشگاه بهاره می شدند و هیچ خبری از نمایشگاه هدی نداشتند. در نهایت از روز چهارم بیلبوردهای نمایشگاه هدی نصب گردید.
همچنین تعدادی از تولیدکنندگان نسبت به جانمایی و ثبت نام نمایشگاه هدی اعتراض داشتند و برندهای قوی و ضعیف بصورت گروهی در سالن ها جانمایی شده بودند در حالیکه باید برندهای قوی در بین سالن ها تقسیم می شدند. این در شرایطی است که تعدادی از برندهای ضعیف در یکی از سالن ها و تعدادی از برندهای قوی در سالن دیگر نمایشگاه جانمایی شده اند. یکی از تولیدکنندگان تعداد بالای دنبال کنندگان صفحات شخصی برندها را شرط حضور در بهترین موقعیت نمایشگاه هدی دانست.

حضور تولیدکنندگان خانگی در ششمین نمایشگاه هدی

حمیدرضا امیدی دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: ششمین نمایشگاه هدی را می توان بزرگ ترین نمایشگاه عفاف و حجاب از آغاز انقلاب تابحال دانست. در این دوره، ۲۷۰ برند و تولیدکننده در قالب بالاتر از ۲۳۰ غرفه حضور دارند و محصولات خودرا به نمایش می گذارند. از استان هایی مانند اردبیل، اصفهان، زنجان، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، قم، البرز، قزوین، چهارمحال و بختیاری و همین طور آذربایجان شرقی تولیدکنندگانی آمده اند و محصولات شان را ارائه می دهند. الحمدلله استقبال خوبی هم از روز اول صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: آمار دقیق حضور بازدیدکنندگان را نمی توانم هم اکنون ارائه دهم، اما نمایشگاه از همان روز نخست نسبت به دوره های قبلی شلوغ تر بوده است. امیدواریم در انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب بتوانیم این نوع نمایشگاه ها را ادامه دهیم تا فاصله بین تولیدکنندگان و مردم کمتر شود و ارتباط مؤثرتری برقرار شود.
دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: تعدادی از این تولیدکنندگان به علت مواجهه با شروط خاصی امکان حضور پیدا نکردند. ما نیز سعی کردیم تا فضایی برای این دسته ایجاد نماییم. برای نمونه، قسمتی از سالن که در ابتدا اختصاص داده نشده بود، مسقف شد و هزینه های آن نیز بین دیگر بخش ها تقسیم شد. این اقدام برای پشتیبانی از تولیدکنندگانی بود که محصولات خانگی ارائه می دهند.
وی افزود: هم اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ تولیدکننده خانگی در این سالن مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه توانسته اند محصولات خودرا عرضه کنند. بازار رقابتی بازهم بستگی به تلاش خودشان دارد؛ اما ما شرایط لازم را برای معرفی محصولات شان فراهم کردیم. نرخها نیز در خیلی از غرفه ها مناسب بوده و استقبال اهالی مختلف مثل مادران و خانواده ها به وضوح دیده می شود.

امیدی اظهار داشت: نظارت در نمایشگاه با دقت صورت می گیرد و هرگونه تخلف توسط بازرس های اتحادیه شناسایی و گزارش می شود. قیمت گذاری محصولات مطابق با نرخ کارشناسی اتحادیه خیاطان تعیین شده و این نرخ ها به نحوی تنظیم شده اند که فروش بالاتر از قیمت مصوب مجاز نیست. برای نمونه، اگر قیمت کارشناسی شده یک مانتو ۸۰۰ هزار تومان باشد، فروش آن با نرخ بالاتر غیرقانونی می باشد. تعدادی از لباس ها نیز به علت پلمپ بودن تا آخرین روز نمایشگاه قابل فروش نیستند.
وی اضافه کرد: درباب تفاوت های نمایشگاه امسال با دوره قبلی، رشد نسبتاً مطلوبی را شاهد بوده ایم. شرکت کنندگان تحت فشار شرایط اقتصادی تمایل دارند فروش بیشتری داشته باشند، اما قوانین نمایشگاه اهتمام کرده تا به تنظیم بازار کمک نماید. علاوه بر این، حضور گسترده غرفه های متنوع سبب شده تا تمامی اقشار جامعه، از محصولات اقتصادی تر تا گران تر، بتوانند از نمایشگاه خرید کنند. محدوده نرخها از ۶۰۰ هزار تومان برای برخی از چادرها شروع می شود و تا سه میلیون تومان هم می رسد.
دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: نمایشگاه توجه ویژه ای به محصولات پوشیده و مناسب برای خردسالان و نوجوانان داشته که مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است. در بخش لباس های مردانه نیز محدودیتی وجود داشت و تنها چند غرفه محدود با محصولات مردانه مذهبی فعال بودند که برمبنای درخواست دوستان اصناف تنظیم شد.
وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی اهمیت بالای ی در سوق دادن مردم به سوی خرید کالاهای با کیفیت ایرانی دارد. متاسفانه برخی محصولات قاچاق و بی کیفیت وارداتی مشکلات زیادی را ایجاد می کنند و این دست نمایشگاه ها می توانند در تعادل بخشی به نرخها و عرضه مستقیم نقش داشته باشند. تولیدکنندگان در این رویدادها امکان ارتباط بدون واسطه با خریداران را پیدا می کنند و حداقل ۱۵ درصد اختلاف قیمت به سود مصرف کنندگان کاسته می شود.
امیدی اظهار داشت: در ارتباط با پوشاک عفیفانه، نمایشگاه بر ارائه لباس هایی تاکید دارد که ضمن حفظ پوشیدگی، زیبایی و جذابیت خودرا نیز حفظ نموده اند. به عنوان مثال، مانتوهای بلند، جلو بسته یا مدلهای گشاد و پوشیده در نمایشگاه عرضه شده است. حتی لباس های مجلسی نیز باید شرایط پوشیدگی لازم را رعایت نمایند. با وجود برخی انتقادات و حاشیه ها، خیلی از شرکت کنندگان معتقدند که این دست رویدادها موفق بوده اند و دسترسی اقشار مختلف جامعه را به محصولات ایرانی و اسلامی تسهیل کرده اند. طراحی محصولاتی که هم به سلایق مختلف پاسخ دهد و هم معیارهای فرهنگی و اجتماعی را رعایت کند، از اولویت های برگزارکنندگان بوده است.
دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه کمک به تقویت تولید ملی، رفع نیازهای مصرف کنندگان با قیمت مناسب تر و تشویق استفاده از کالاهای داخلی است. این روند ضمن کاهش فشار اقتصادی بر خانواده ها، به فرهنگ سازی استفاده از پوشاک مناسب نیز یاری می رساند.
چیزی به اذان نمانده است؛ تک تک غرفه داران درحال تهیه و آماده سازی افطار هستند. این دوره از نمایشگاه هدی به علت آنکه توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار می گردد و همچون دوره های گذشته زیر نظر معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بسته بندی افطار ندارند و خودشان باید بصورت شخصی افطار خودرا آماده کنند. صدای اذان شنیده می شود. با شنیدن صدای اذان نمایشگاه را ترک می کنم و در راه برگشت به تولیدکنندگانی می اندیشم که همه توان شان را برای ارائه محصولاتی با کیفیت و منطبق با ارزش های اسلامی به کار گرفته اند، و با وجود تمام چالش ها، بازهم با امید و ایمان به راه خود ادامه می دهند.

1403/12/25
11:31:57
5.0 / 5
22
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
لینک دوستان قائم