معاون وزیر علوم تاكید كرد؛
اهتمام جدی دانشگاه ها در گسترش پژوهش
به گزارش قائم معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بر اهتمام جدی دانشگاه ها نسبت به گسترش پژوهش تاکید نمود.
به گزارش قائم به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در چهارمین نشست شورای مدیریت استانی آموزش عالی که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزار شد، بر اهتمام جدی دانشگاه ها نسبت به گسترش پژوهش و عرضه خدمات فنی و مشارکت در طرح های استانی تاکید نمود.
در این نشست دکتر رحیمی به دو مؤلفه بسیار مهم در حوزه پژوهش اشاره نمود و عنوان کرد: نخستین مؤلفه، انجام پژوهش هایی است که نتایج آن قابل تعمیم دادن در سطح ملی و بین المللی شود. این انتظارات از همه دانشگاه ها می رود و اگر دانشگاهی نتواند در یک حد قابل قبولی، مقاله در سطح بین المللی و کیفی عرضه نماید مشخص می شود که در آن دانشگاه، تحقیقات جاری نیست.
وی اضافه کرد: مؤلفه دوم شامل تحقیقاتی است که منجر به توسعه فناوری شود، به تقاضای بیرونی جواب دهد و منجر به عرضه خدمات علمی، تخصصی و فنی شود. این مؤلفه را با دو شاخص و نسبت شامل تعداد خدمات و طرح های بیرونی به تعداد اعضای هیئت علمی و درآمد ناشی از عرضه این نوع خدمات به تعداد اعضای هیئت علمی می سنجیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه کرد: باآنکه همیشه باید از وجود نهادهای علمی بعنوان یک فرصت یاد نماییم، ولی اگر نهادهای علمی ایجاد نماییم و ظرفیت های مربوطه خالی بماند و یا پر نشود، به این مفهوم است که می توانستیم این سرمایه گذاری را صرف قسمت دیگری نماییم که سبب رشد علمی بیشتری در استان شود.
رحیمی در ادامه به تعدد مؤسسات آموزش عالی در استان مازندران اشاره نمود و اظهار داشت: سوالی که پیش می آید این است که این تعدد آموزش عالی یک فرصت برای استان مازندران است یا امکان دارد که تبدیل به یک نقطه ضعف شود.
وی با تکیه بر این نکته که ما باید این مسائل را مرور نماییم و به آنها دقت کنیم تا در برنامه ریزی برای ده سال آینده آموزش عالی استان این اشتباهات را باردیگر تکرار نکنیم، به علل تشکیل این شورا بر مبنای مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: هنگامی که رؤسا و مدیران دانشگاه ها را دور هم جمع می نماییم، می خواهیم که بتوانیم یک مجموعه یک پارچه و هماهنگ و با هدف را پدید بیاوریم و به این علت به ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد کردیم که هم اکنون منطقه بندی را در مقیاس استانی پیاده نماییم. اعضای این شورا از نظر نوع آموزش، ساختار و وابستگی نهادی متنوع هستند. ازاین رو همه دانشگاه ها در هدف تربیت دانشجو مشترکند اما از نظر وابستگی و ساختار نهادی و منشأ تأمین مالی متفاوتند.
رحیمی افزود: در دانشگاه های دولتی منشأ تأمین اعتبار، دولت می باشد و قاعدتاً اینجا انتظاراتی وجود دارد که ما این انتظارات را مثلاً" از دانشگاه آزاد اسلامی نداریم. نخستین مساله این است که دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی و آزاد که مبتنی بر شهریه و درآمدزا هستند قاعدتاً ظرفیت شان برپایه تعداد متقاضی تنظیم می شود، اما در دانشگاه های دولتی اگر متقاضی هم کم شود دانشگاه کوچک نمی گردد، بلکه انتظارات در حالت تربیت دانشجو افزوده می شود. آموزش عالی محدود به تربیت نیروی انسانی متخصص نمی گردد و مطالبات خیلی بیشتری وجود دارد که تاثیر مهمی در رشد علمی کشور دارند.
وی خاطرنشان کرد: بخش اصلی توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه های دولتی است و بنابراین این دانشگاه ها باید در زمینه ظرفیت ها پاسخگو باشند. چیزی که باید تبدیل به شاخص شود اثربخشی اجتماعی است. همه دانشگاه ها و مؤسسات مهم هستند و در توسعه استان ها نقش داشتند و این همان اثربخشی است، ولی این اثربخشی باید محسوس تر و ملموس تر شود. این ها مسائلی هستند که باید در شورای مدیریت استانی آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همینطور خواهان تشکیل کارگروهی شامل محققان رشته جمعیت شناسی جهت بررسی تحولات جمعیتی ده سال آینده استان و نقش این تحول جمعیتی در آموزش عالی استان شد.
کوروش نوذری رئیس دانشگاه مازندران و رئیس شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران هم در این جلسه، با عرضه گزارشی به اقدامات انجام شده از آغاز تشکیل شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان مازندران بر مبنای ابلاغ شورای مرکزی مدیریت آموزش عالی کشور اشاره نمود و ضمن تاکید بر تلاش هر چه بیشتر همه اعضای شورای استانی، وجود هم نوایی و هم گرایی در آموزش عالی استان، رفاقت در عین رقابت و باور و اهتمام جدی به مقوله آمایش آموزش عالی در استان را فرصتی مغتنم برشمرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب