احترام ویژه امام حسین (ع) به قاریان قرآن
استاد حوزه علمیه قم ضمن اشاره به خصوصیت های قرآنی امام حسین (ع) از احترام آن حضرت برای قاریان قرآن سخن گفت بگونه ای که سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا بر بالین یک قاری حاضر شد و صورت بر صورت او گذاشت.
حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهارکرد: در جریان کربلا غلامی به نام اسلم بن عمرو قاری قرآن حضور داشت که در روز عاشورا به شهادت رسید و امام حسین (ع) هنگام شهادت عمرو، بر بالین او حاضر شد و سر او را به بغل گرفت و این کار حضرت نشان داده است که تا چه اندازه به قرآن عنایت داشتند و احترام خاصی برای قاری قرآن در بین شهدا قائل بودند.
وی اضافه کرد: شخصی به نام عبدالرحمن بن سلمی نقل می کند که به یکی از فرزندان امام حسین (ع) درس قرآن می داد؛ مثلاً خواندن یک سوره را آموزش می داد و سیدالشهدا (ع) برای تجلیل از مقام معلم قرآن مقدار زیادی دینار برای او فرستادند و این گونه از او قدردانی کردند.
این خادم برگزیده قرآنی ضمن اشاره به نقش قرآن در زندگی امام حسین (ع) عنوان کرد: در شب عاشورا که قرار بود به امام حسین (ع) حمله کنند، آن حضرت یک شب مهلت خواستند و زمانی که علت را پرسیدند، امام فرمود من نماز و تلاوت قرآن و دعا را دوست دارم. یعنی اگر یک شب از عمر انسان باقی مانده باشد، انسان تلاش می کند تا بهترین کار را انجام دهد و امام فرمود می خواهم قرآن بخوانم و قرآن این گونه در زندگی امام جریان داشته است.
امام حسین (ع) هنگام تلاوت قرآن
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی اظهار داشت: در منزل ثعلبیه که کاروان ها از مکه تا کربلا به هم می رسیدند، شخصی نقل می کند که امام حسین (ع) را نمی شناخت و زمانی که به کاروان آن حضرت رسید، می گوید پیرمردی را دیدم که مشغول تلاوت قرآن است در حالیکه اشک از چشمانش بر گونه هایش می ریخت و این گونه متوجه می شود که این شخص امام حسین (ع) است.
آزادی کنیز در مقابل یک گل
نویسنده تفسیر قرآن مهر درباره اخلاق قرآنی امام حسین (ع) اظهار داشت: روایاتی در این حوزه نقل شده که یکی از این روایات در مورد کنیزی است که برای امام حسین (ع) گلی آورد و آن حضرت در پاسخ به این کار، او را آزاد کردند. یعنی خاندان منتظر بهانه ای بودند تا کنیزان خویش را آزاد کنند. شخصی از امام پرسید چرا برای یک گل، کنیزی با این قیمت زیاد را آزاد کردید و امام به آیه ۸۶ سوره نساء استناد کرده و فرمود وقتی کسی هدیه ای برای شما آورد، شما هدیه بهتری به او بدهید.
امام حسین (ع) الگویی برای تمام آزادگان
رضایی اصفهانی ضمن اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب اظهار داشت: ما می توانیم امام حسین (ع) را بعنوان یک الگوی قرآنی معرفی نماییم. البته برخی امام حسین را بعنوان یک الگوی شیعی و امام شیعیان معرفی می کنند ولی میتوان آن حضرت را بعنوان الگوی مسلمانان بیان کرد که در آن صورت باید بعنوان الگوی قرآنی به آن دقت کنیم و بر همین مبنا باید مبانی قرآنی و اهداف قرآنی سیدالشهدا را بیان نماییم.
وی اضافه کرد: امام حسین (ع) نهضت عاشورا را طوری بیان کرد که بر مبنای قرآن صورت گرفت. یعنی با ستم مبارزه کرد و اگر هر کسی جای امام بود و در شرایط مشابه قرار می گرفت، همان کار را می کرد. بر مبنای همین دستور قرآنی فلسطینی ها، افغانستانی های اهل سنت و یمنی ها هم می توانند از امام بعنوان یک الگو یاد کنند و به مبارزه با آمریکا بپردازند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: گاهی میتوان امام حسین (ع) را بعنوان یک الگوی قرآنی برای عموم بشریت معرفی نمود بگونه ای که گاندی می گوید اگر نهضت هند را برای مبارزه با ستم بر مبنای نهضت امام حسین به راه انداختم. بنابراین باید سیدالشهدا (ع) را یک الگوی قرآنی و فرامذهبی و نه با عینک خاص شیعی مطرح نماییم.
وی افزود: آن حضرت در روز عاشورا فرمود من بعنوان یک الگو برای شما هستم. یعنی همانگونه که قرآن پیامبر را یک اسوه حسنه معرفی می کند، امام حسین هم خطاب به همه، حتی مخالفان و کسانی که آمده بودند تا با آن حضرت بجنگند، فرمود من برای شما الگو هستم.