قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت

شکاف کعبه هنگام ورود مادر حضرت علی(ع) در مستجار بوده است

شکاف کعبه هنگام ورود مادر حضرت علی(ع) در مستجار بوده است

به گزارش قائم، خیلی از شیعیان نمی دانند که دیوار خانه خدا هنگام ورود مادر حضرت علی(ع) به داخل کعبه از محلی به نام مستجار شکاف برداشته نه رکن یمانی و بنابراین تصور می کنند ماموران سعودی درحال مرمت همان شکافی هستند که هزار و ۴۰۰ سال پیش بوجود آمده بود.


چنین روزهایی که مصادف با سیزدهم رجب، سالروز میلاد امیر مومنان (ع) است، فیلم هایی از شکاف دیوار کعبه در فضای مجازی پخش می شود که دوستداران حضرت علی(ع) با تصور اینکه چنین شکافی در ۱۳ رجب و هنگام ورد فاطمه بنت اسد مادر امیر مومنان(ع) به داخل کعبه ایجاد شده، این فیلمها را دست به دست می کنند و آنرا افتخار و دلیلی بر اثبات حقانیت آن حضرت می دانند درحالی که به قول کارشناسان، شکافی که در آن روز بوجود آمد در محلی به نام مستجار بوده و محلی که ماموران عربستانی به مرمت آن می پردازند با یک متر فاصله دارد در رکن یمانی قرار دارد.
در سال ۳۰ عام الفیل در چنین روزی بود که امیر مومنان (ع) در داخل کعبه دیده به جهان گشودند و افتخاری را نصیب خود کردند که نه پیش از آن حضرت و نه پس از آن کسی به چنین کرامتی نائل نشده است.
در برخی منابع تاریخی در رابطه با ولادت امیرمومنان علی (ع) آمده است: روزی عباس بن عبدالمطلب با گروهی از بنی هاشم و جماعتی از قبیله بنی العزی در مقابل خانه کعبه نشسته بودند، ناگاه فاطمه بنت اسد به مسجد درآمد، در حالیکه درد زائیدن گرفته بود. پس در مقابل خانه کعبه ایستاد و نظر به جانب آسمان افکند و گفت «پروردگارا! من ایمان آورده ام به تو و به هر پیامبر و رسولی که فرستاده ای و به هر کتابی که نازل کرده ای و تصدیق کرده ام به قول های جدم حضرت ابراهیم (ع) که خانه کعبه را بنا کرده است. پس درخواست می کنم از تو به حق این خانه و به حق آن کسی که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندی که در شکم من است و با من سخن می گوید و به سخن گفتن خود مونس من گردیده و یقین دارم که او یکی از آیات جلال و عظمت تو است که بر من ولادت او را آسان کنی.»
شاهدان گفتند: «چون فاطمه از این دعا فارغ شد، دیدیم که دیوار عقب خانه شکافته شد. فاطمه از آن رخنه داخل و از دیده های ما پنهان شد، پس شکاف دیوار به اذن خدا به هم پیوست و ما چون خواستیم در خانه را بگشاییم چندان که تلاش کردیم، در گشوده نشد. دانستیم که این امر از طرف خدا واقع شده و فاطمه سه روز در اندرون کعبه ماند».
اهل مکه در کوچه ها و بازارها این قضیه را نقل می کردند و زن ها این حکایت را یاد می کردند و تعجب می نمودند تا روز چهارم رسید، پس همان موضع از دیوار کعبه که شکافته شده بود، باردیگر شکافت، فاطمه بنت اسد بیرون آمد و فرزند خود علی بن ابی طالب ضد السلام را در دست خویش داشت و می گفت «ای مردم! به درستی که حق تعالی برگزید مرا از میان خلق خود و فضیلت داد مرا بر زنان برگزیده که قبل از من بوده اند... من فرزندی آورده ام در بین خانه برگزیده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از میوه ها و طعام های بهشتی تناول کردم.»
بیش از هزار و ۴۰۰ سال از این کرامت می گذرد و هر سال که زائرین برای انجام مناسک حج به مکه می روند و به دور خانه خدا می چرخند، هنگام عبور از رکن یمانی به یاد میلاد مولود کعبه می افتند و برخی تصور می کنند آن بخش از رکن یمانی که هر سال توسط ماموران عربستان ترمیم می شود، همان مکانی است که فاطمه بنت اسد از آنجا به داخل کعبه رفت.
حجت الاسلام عمار ابوطالبی به خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: طبق روایات، مستجار یکی از مکانهای مسجد الحرام است که محل اجابت دعا و همینطور محل ورود فاطمه بنت اسد، مادر حضرت علی (ع) به کعبه است که در اینجا شکافی وجود ندارد و جای درِ کعبه در زمان پیش از پیامبر (ع) است. خانه خدا دو در داشته است. یکی همین در که هم اکنون وجود دارد و در دیگر روبروی آن بوده است که به علت وقع سیل، خراب شد و قریشیان آن محل را تیغه کردند. بنابراین در بخش مستجار هیچ اثری از شکاف روی کعبه نیست.
وی اضافه کرد: البته برخی می گفتند شکاف مستجار را با نقره پر کردند که این مطلب هم حقیقت ندارد. برخی هم می گویند عربستان می خواهد این شکاف را پر کند ولی نمی تواند در حالیکه بارها کعبه تخریب و باردیگر بازسازی شده است. در هیچ کتاب تاریخی و سفرنامه ای هیچ کسی اشاره ای نکرده که وقتی به مکه رفته، شکافی در کعبه دیده باشد. اگر این شکاف در طول تاریخ وجود داشت، حتما کسانی به آن اشاره می کردند.
این کارشناس تاریخ اسلام در رابطه با علت تفاوت رکن یمانی با سایر رکن های خانه خدا اظهار داشت: همه زائرین به صورت مکرر، رکن های یمانی و حجر الاسود را استلام می کنند؛ چون بسیار سفارش شده ولی چون حجر الاسود، شلوغ است، معمولاً زائرین، رکن یمانی را استلام می کنند و به همین دلیل به مرور سائیده می شود و مجبور می شوند آنرا ترمیم کنند. خانه خدا از سنگ بنا شده و ده ها میلیون بار این سنگ استلام می شود و طبیعی است که به مرور ساییده شود و از بین برود، همانند ضریح ائمه که نقره ای و پر از نقش و نگار است و پس از چندین سال صاف می شود و به همین دلیل آنرا بازسازی می کنند.
ابوطالبی افزود: اگر می خواهیم فضیلتی برای امیرمومنان (ع) در مسجدالحرام نقل نماییم، احتیاجی به نقل این مطالب نیست. چون حضرت علی (ع) به قدری نشانه هایی در خانه خدا دارند که احتیاجی به طرح این مسائل نیست.


1403/10/27
12:15:54
5.0 / 5
5
تگهای خبر: ائمه , اسلام , پیامبر , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳