مسئول كارگروه آموزش های الكترونیك:
امكان میهمانی دانشجویان در دوره های آموزش مجازی فراهم گردید
قائم: مسئول كارگروه آموزش های الكترونیكی وزارت علوم از تسهیل تعاملات دانشگاهی و امكان میهمانی دانشگاهی و میهمانی دانشجویان در دوره های كامل آموزش الكترونیكی اطلاع داد.
سید علی اكبر صفوی در گفتگو با خبرنگار مهر از تسهیل تعاملات دانشگاهی و امكان میهمانی دانشگاهی و امكان میهمانی دانشجویان در دوره های كامل آموزش الكترونیكی اطلاع داد و اظهار داشت: سفارش نامه ای در این خصوص تهیه شده است.
وی اضافه كرد: این سفارش نامه توسط مركز آموزش های الكترونیكی وزارت علوم تهیه شده و توسط دكتر علی خاكی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم به روسای دانشگاه ها و موسسات آموزشی ارسال شده است.
متن این سفارش نامه به شرح زیر است:
«در حال حاضر برای برگزاری كلاس های درس به شیوه غیرحضوری توسط مسئولین ذیربط در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و همراستا با بخشنامه های مرتبط وزارت علوم، گام های بزرگی برداشته شده است و بخش بزرگتر دانشجویان تحت نظارت وزارت علوم امكان استفاده از كلاس ها را دارند و ان شاء الله بقیه هم با استفاده از تعطیلات سال نو با سرعت عمل كافی گام های بهتری بر می دارند.
اما واقعیت آن است كه باز احتمال دارد تا چند هفته آتی بعضی از دانشجویان نتوانند به بستر مناسب دسترسی پیدا كنند. از طرفی وجود دروس كامل توسعه یافته بر بستر الكترونیكی و با ابزارهای چند رسانه ای (علاوه بر كلاس های مجازی) برای تعداد قابل توجهی از رشته ها و هم در دانشگاه های متنوع دولتی و غیرانتفاعی، هنوز فرصت های زیادتر را فراهم نموده است كه به درستی شناخته نشده و بهره گیری نمی گردد. در این راستا كارگروه آموزش های الكترونیكی بعد از بحث و گفتگوی متنوع، سفارش های زیر را عرضه می كند تا باز شاید كمك بیشتری در شرایط فعلی باشد و افقهای جدیدی هم برای همكاریهای آتی دانشگاه ها فراهم سازد. باید توجه نمود كه سرعت عمل و انعطاف پذیری دو خصوصیت مهم در طراحی و اجرای دوره های الكترونیكی است كه می تواند بسیار سودمند باشد و بنابراین در آفرآیندها و تصمیم گیری های مدیران هم می تواند بهتر شود.
توصیه های مهم:
۱-مدیران همه دانشگاه ها و مراكز علمی ابتدا لازم است شناخت صحیحی از اهداف این برنامه ریزی و الزامات آنها داشته باشند. این از راه متخصصین مرتبط و مدیران مراكز آموزش های الكترونیكی و مراكز فناوری اطلاعات دانشگاه ها قابل تحصیل است. اگر یك مركز علمی هیچ تجربه قبلی ندارد، كارگروه آموزش های الكترونیكی وزارت علوم آمادگی برگزاری كارگاه های فشرده ۳-۲ ساعته از راه دور برای مدیران ارشد و اساتید آن دانشگاه ها را بدون دریافت هزینه و در ظرف یك روز از زمان درخواست را دارد.
۲-برای آن دسته از مراكز علمی كه تجربه زیاد و امكانات اولیه كافی زیرساختی برای شروع جدی كلاس های مجازی آموزش های الكترونیكی ندارند سفارش می شود سریعا از روش دریافت عرضه كامل خدمات از مسیر آن دسته از مراكز علمی (دولتی یا غیرانتفاعی كاملا مجازی) كه زیر ساخت كافی دارند یا شركت های عرضه دهنده خدمات كامل (با مشورت كافی) استفاده كنند تا سریعتر و با هزینه كمتر به اهداف فعلی برسند. در چنین حالتی و ظرف كمتر از یك هفته می توانند كلاس های مجازی زنده مطابق زمانبندی برنامه درسی و یا به صورت تلفیقی از كاملا زنده یا غیرزنده با اساتید خودشان برگزار كنند.
۳-دانشگاه هایی كه بستر عرضه آموزش های الكترونیكی را راه اندازی كرده اند یا از مبنای فوق برای دریافت سرویس كامل استفاده كنند، می توانند از محتواهای كامل آموزش های الكترونیكی برای دروس بسیاری كه توسط دانشگاه های پیشرو دولتی یا غیرانتفاعی و با اساتید برجسته تهیه شده به صورت اجاره ای یا حتی خرید كامل استفاده كنند. اینها در كنار كلاس های زنده یك آموزش باكیفیت و خیلی خوب را می تواند ارائه نماید. البته همین جا تاكید می شود كه همه محتواهای موجود لزوما خوب و با كیفیت نیستند، ولی با یك بررسی اولیه خود متقاضیان و با مشورت با كارگروه می توانند جلو بروند.
۴-امكان جدید قابل بحث مبحث میهمانی (بدون جابه جایی فیزیكی!) در دانشگاه های دیگر در نیمسال تحصیلی جاری و حداكثر تابستان سالجاری برای جبران برخی از دروس نظری دانشجویان وجود دارد، در واقع اگر بندهای ۲ و ۳ فوق الذكر به هر علتی میسر نشد و برخی دانشجویان در تنگنا باشند، سفارش می شود با واگذاری اختیارات به دانشگاه ها توسط وزارت علوم و موافقت و هماهنگی دانشگاه های مبدا و مقصد، دانشجویان آن دانشگاه ها كه عموما امكان دارد شامل دانشجویان دانشگاه های كوچكتر باشند، تا پیش از آخر فروردین ماه سالجاری به صورت رسمی و با رعایت سرفصل و تطابق دروس و با مشاهده كیفیت و مشخصات استاد تولید كننده درس یا مدرس، امكان دریافت درس الكترونیكی بعنوان میهمان در سایر دانشگاه های پیشرو در عرضه دروس الكترونیكی را داشته باشند.
این نیازمند سرعت عمل و انعطاف پذیری زمانی وزارت و دانشگاه ها و خود دانشجویان است. لازم به ذكر است كه چون این فقط شامل دروسی می شود كه دارای محتوای الكترونیكی كاملا چند رسانه ای و با كیفیت از قبل تهیه شده هستند، بحث تأخیر زمانی تا آخر فروردین در دریافت درس چندان مهم نیست، چون دسترسی به كل محتوا تمام وقت است و دانشجو با وقت گذاری بیشتر به راحتی می تواند زمان عقب مانده را جبران كند و با استفاده از كلاس های زنده مجازی ادامه كار رفع اشكال كافی هم داشته باشد.
۵-ان شاء الله كارگروه تا پیش از آخر تعطیلات طی چند جلسه به بررسی مباحث مربوط به كلاس های آزمایشگاهی، امتحانات و جلسات دفاع رساله خواهد پرداخت و سفارش های خویش را عرضه خواهد نمود. »
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب