قائم فرهنگ مهدویت
قائم : فرهنگ مهدویت
رئیس سازمان سنجش مطرح كرد:

اشكالات اجرائی طرح ساماندهی كنكور

اشكالات اجرائی طرح ساماندهی كنكور

قائم: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اشکالات اجرایی طرح ساماندهی کنکور اظهار داشت: اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می شوند.



به گزارش قائم به نقل از مهر، جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بصورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا اجرا شد.
ابراهیم خدایی اظهار داشت: سازمان سنجش به لحاظ تخصصی و موضوعی در هر پیشنهادی که برای کنکور داشته است شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور قرار داده است.
وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اشرافیت باید به این مساله ورود کند. سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و در امتداد سیاست های کلی سنجش و پذیرش است که جز سیاست های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون ها، استقلال دانشگاه ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون ها است. این سیاست ها در امتداد همان سیاست های ساماندهی کنکور است.
خدایی افزود: در کنکور دو کلمه کلیدی "سنجش و پذیرش" را داریم. سنجش یعنی آزمون های استاندارد پیشرفت تحصیلی است و استعداد تحصیلی تشخیص موفق بودن داوطلب در رشته انتخابی است. دو آزمون استاندارد در تمام دنیا برای رشته های پر متقاضی انجام می شود. پذیرش هم به مدلول اختصاص دادن صندلی است. با این دو کلمه کلیدی سنجش و پذیرش مؤلفه های پذیرش دانشجو یعنی: استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، جدا بودن سنجش از پذیرش و منطبق بودن شهریه و تقاضا است.
معاون وزیر علوم اضافه کرد: در وضع موجود این دو مؤلفه را داریم و آزمونی گرفته می شود که پیشرفت تحصیلی فرد را اندازه گیری می کند و تمرکز سنجش و پذیرش هم وجود دارد. علت تمرکز بر سنجش و پذیرش نیاز به نیروی متخصص در برهه هایی از زمان در بعضی مراکز مثل دانشگاه فرهنگیان و وزارت بهداشت و…، تغییر نگاه به دانشگاه و تحصیل، فقدان صلاحیت حرفه ای و تغییر ترکیب بوده است.
رئیس سازمان سنجش درباره تفاوت های جذب دانشجو در ایران با سایر کشورها اضافه کرد: تنها کشوری هستیم که در آن همه می خواهند وارد آموزش عالی شوند و کشوری با آموزش جزیره ای (انجام آموزش بصورت تکه تکه در چند وزارتخانه) هستیم، کشوری هستیم که با بهره گیری از سیستم سنجش و پذیرش نیرو استخدام می نماییم و تنها کشوری هستیم که سیستم متمرکز داریم.
وی اظهار داشت: شیوه فعلی نظام سنجش و پذیرش نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. همچون نقاط قوت آن شفاف، پاسخگو بودن، عدم تبعیض، بالا بودن سرعت، دقت و امنیت، رقابت عادلانه و سراسری است و همچون نقاط ضعف اساسی آن عدم مشارکت دانشگاه ها در جذب دانشجو، حساسیت بسیار زیاد و تحمیل فشار روانی بر داوطلب، تأثیر گذاری بر برنامه های درسی، وجود قوانین و مقررات متعدد، متنوع و بعضاً متناقض در این عرصه، عدم توجه به نیازها و توسعه کشور، ایجاد بازار کاذب برای مؤسسات کنکوری و صرف هزینه زیاد برای داوطلب است.
خدایی توضیح داد: در سال ۴۷ تا ۵۷ آزمون عمومی، اختصاصی و معدل داشتیم و دانشگاه ها در پذیرش دانشجو استقلال داشتند و دو سهمیه منطقه ای و آزاد بیشتر نداشتیم ولی به مرور ۱۹ سهمیه در کنکور بوجود آمد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: مجلس سه قانون درباره سیستم پذیرش کنکور دارد که آخرین مورد آن در سال ۹۵ تصویب گردید. سال ۸۶ قانون حذف کنکور تصویب گردید که بجای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور بشود و اعلام نمود از سال ۸۶ تا ۹۰ باید کنکور حذف بشود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود و اعلام گردید هر سال سهم سوابق ۲۵ درصد اعمال شود و آموزش و پرورش بجای یک سال، سه سال امتحان نهایی بگیرد و در نهایت داوطلب با سوابق تحصیلی جذب شود.
به گفته ی این مقام مسئول، سال ۹۲ مجلس این قانون را به سبب عملیاتی نشدن عوض کرد و اعلام نمود که این درصد به تناسب پوشش سوابق تحصیلی در جذب دانشجو اعمال شود. در کنکور سال قبل یک میلیون و ۳۹۳ هزار نفر داوطلب داشت.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد: برمبنای طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، سنجش برمبنای سه مؤلفه انجام می شود. به این صورت که آزمون اختصاصی را سازمان سنجش برگزار کند، هوش و استعداد تحصیلی را سازمان سنجش برگزار و امتحانات نهایی را آموزش و پرورش برگزار کند. همین طور گفته شده سهم کنکور ۴۰ درصد و تأثیر سوابق تحصیلی ۶۰ درصد باشد و برای آزمون هوش و استعداد سهمی در نظر گرفته نشده ولی حق وتو به آزمون هوش در مقابل نتایج دو آزمون دیگر داده شده است. به این صورت که داوطلب اگر در آزمون استعداد حداقل نمره را کسب نکند حتی اگر در دو آزمون دیگر نمره مناسب را کسب کند، قبول نمی گردد.
معاون وزیر علوم توضیح داد: در این طرح به دانشگاه ها اختیار داده شده که در تک تک دروس کف نمره تعیین کند، ۳۰ درصد جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس و حذف کنکور کاردانی و پذیرش در رشته های کم متقاضی با بهره گیری از سوابق تحصیلی همچون این سیاست ها است. اکنون ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه ها بوسیله سوابق تحصیلی دانشجو جذب می کنند.
خدایی در ادامه درباره اشکالات اجرائی این طرح توضیح داد: باید قوانین موجود در این راه که مصوب دستگاه های مختلف است مشخص و رفع ابهام شود. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سالهای قبل موفق به قبولی نشده اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضربه می خورند و پس تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید مشخص شود.
رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: از سال ۸۴ امتحان نهایی برگزار می گردد ولی ما هنوز ۳۰ درصد سوابق تحصیلی هم نداریم و تا رسیدن به ۶۰ درصد راه زیادی داریم. در اختلاف استانها و مناطق محروم باید با احتیاط زیادی برخورد نماییم.
دکتر خدایی اظهار داشت: نباید ۶۰ درصد سوابق تحصیلی برای کسانی که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده اند اعمال شود.


منبع:

1400/02/04
20:36:37
5.0 / 5
1144
تگهای خبر: آموزش , امنیت , برنامه , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳